مجازات مالیاتی

خانه > دعاوی حقوقی  > مجازات مالیاتی

مجازات مالیاتی

مجازات مالیاتی | مجازات مالیاتی | جرایم مالیاتی | مجازات جرایم مالیاتی | مجازات فرار مالیاتی

مجازات های مالیاتی ، مجازات جرایم مالیاتی

با تصویب و ابلاغ صلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم مواد متعددی از قانون سابق مالیات مستقیم دستخوش تغییر شد .یکی از این موارد مربوط به جرایم مالیاتی است .

به این ترتیب تعداد جرایم میزان مجازات های مالیاتی طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیاتهای مستقیم با اصلاحیه این قانون تغییر کرده و مجازات درجه ۶ از ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی برای ارتکاب به مواردی از جرایم مالیاتی به آن اضافه شده است ،در حقیقت اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم بیش از هر چیز تمرکزش را بر افزایش تعداد مودیان و جلوگیری از فرار مالیاتی گذشته است و برای دست یافتن به این هدف از ایجاد پایگاه اطلاعاتی مشمول اطلاعات بانکی مودیان گرفته تا در نظر گرفتن مجازات حبس برای متخلفان را وارد قانون کرده است .

مجازات فرار مالیاتی

به این ترتیب تمام کسانی که یکی از جرایم مالیاتی مندرج در ۲۷۴ اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم را مرتکب می شوند ممکن است که به یکی از مجازات‌های این ماده از حبس و شلاق گرفته تا جزای نقدی و ممنوعیت های شغلی و تجاری محکوم می شوند.

در صورت نیاز به وکیل حقوقی با موسسه حقوقی حامی در تماس باشید.

مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده

همچنین تمام افرادی که تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ابصال آن به سازمان امور مالیاتی در موارد قانونی تعیین شده را انجام نمی‌دهند ، معاملات خود را با نام دیگر یا معاملات و قراردادهای دیگر را به نام خود بر خلاف واقع ثبت می کنند، از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه در سه سال متوالی خودداری می کند یا از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی استفاده کنند نیز به حسب تشخیص قاضی به یکی از مجازات های درجه ششم محکوم می‌شوند.

برای اشخاص حقیقی مرتکب به هر یک از جرایم در ماده ۲۷۵ قانون مالیاتی مجازات های دیگری از جمله ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی و ممنوعیت از صدور برخی اسناد تجاری در نظر گرفته شده است.

نویسنده : کارشناس حقوقی ، داود قدیمی دانشجوی دکترای جزا و جرم شناسی– وکیل دادگستری

لطفا در صورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد در تماس باشید.