ثبت لوگو و علامت تجاری

خانه > ثبت لوگو و علامت تجاری

ثبت لوگو و علامت تجاری : نام تجاری و علامت تجاری مشخصه مهمی برای تمییز یک کالا یا خدمات از سایر کالا و خدمات مشابه محسوب میشود . در ایران طبق مواد ۳۰ به بعد قانون ثبت اختراعات و طرح های صنعتی و علائم تجاری در مورد شرایط و قوانین مربوط به ثبت نام و علائم تجاری  موادی عنوان شده است .

اما با وجود این قوانین ، بعضی از شرکت­ها برای سوءاستفاده از موقعیت شرکت خاصی اقدام به ثبت نام ویا علائم تجاری مشابه میکنند و این رقابت نامشروع غیر منصفانه  هدفی جز ضرر رساندن و سود بردن از موقعیت پیش امده برای خود ندارند.

البته ناگفته نماند که در این بین حقوق مصرف کننده هم تضییع میشود و باید از روی دیگر سکه که، نقض علائم و نام­های تجاری محسوب میشود، غافل نشد .

ثبت لوگو و علامت تجاری ، وجه تمایز کالا و خدمات

تعریف نام تجاری و علائم تجاری ، قانون ثبت اختراعات ، حق  استفاده از یک علامت در ایران

نام تجاری و علائم تجاری وجه تمایز کالاها و خدمات هست. همانطور که انسانها برای داشتن هویت  متمایز دارای نام هستند،یک شرکت هم برای ایجاد یک هویت باید نام و علامت مشخصی برای خود انتخاب کند . در ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات،… مصوب۶۸  در مورد تعریف علامت تجاری در بند (الف)و در مورد نام تجاری در بند (ج) تعریفی ارائه شده است.

نام و علامت تجاری باید در اداره ثبت شرکت­ها با ظوابط خاص آن به ثبت برسد، تا در مواقع ضروری بتوانند از حمایت قانون برخوردار شوند. در ایران طبق ماده ۳۱ قانون ثبت اختراعات،… حق استفاده انحصاری از یک علامت فقط برای شخصی است که ان را طبق مقررات به ثبت رسانده باشد.

مسولیت مدنی ، ثبت لوگو و علامت تجاری

مسولیت مدنی به معنای : مسئولیت در مقام خسارتی که شخصی (یا کسیکه تحت مراقبت یا اداره شخص است ) یا اشیاء تحت حراست وی بدیگری وارد میکند. که سابقه آن به روم  باستان برگردد.

سابقه تاریخی مسولیت مدنی نقض علایم تجاری را از تصویب قانون ثبت علایم تجاری در کنواسیون های بین الملی وحتی قیل از ان دانست. چراکه اگر خلاء قانونی در مورد علایم تجاری  ونام تجاری نبود هیچگاه چنین کنوانسون بین المللی تدوین نمیشد . با توسعه تجارت

– ماده۳۰ـ علامت‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند

االف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی كه بتواند كالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی كه باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه

خصوصیات  دیگر مانند كیفیت كالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را كه از این نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده

جمعی استفاده می‌كنند متمایز سازد.

ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی كه معرف و مشخص‌كننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

در خارج از مرزهای جغرافیای امکان تقلب و رقابت  نامشروع در بین تجار کشورهای دنیا بیشتر میشود. ممکن است به هدف سوءاستفاده از نام و علامت تجاری شخصی بخواهد نام مشابه ثبت نماید  و با تمام تدابیر قانونی بازهم موفق به ثبت نام خاصی شود؛ آیا این موضوع ضمانت اجرایی دارد؟ و یا اینکه اساسا مسولیت مدنی برای علائم و نام تجاری  در ایران میتوان متصور بود ؟

در پاسخ این سوالات باید این فرض را مطرح کرد که در ایران باتوجه به ماده ۴۷ قانون ثبت اختراعات،.. مصوب۶۸   حتی اگر نام تجاری ثبت نشده باشد باز در برابر عمل خلاف اشخاص ثالث مورد حمایت قانون قرار میگیرد.

تعریف علائم تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری

در ماده ۱ ثبت علائم تجاری و اختراعات مصوب ۱ تیرماه ۱۳۱۰، علائم تجاری بصورت زیر تعریف می شود: « علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود.  ممکن است یک علامت تجارتی برای تشخیص محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت یا تجار و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.»

تعریف علائم تجاری ، دکتر لنگرودی ، ثبت لوگو و علامت تجاری

درترمینولوژی حقوقی دکتر لنگرودی علائم تجارتی اینگونه تعریف شده:«هر قسم علامت اعم از نقش ،تصویر،رقم ،حرف، عبارت ،مهر، لفاف و غیر آنها که برای امتیار و تشخیص محصول صنعتی یا تجارتی یا فلاحتی اختیار شود خواه صاحب علامت یکنفر باشد یا چند نفر بطور جمعی  (ماده ۱ قانون ثبت علائم)»

در کنوانسیون پاریس تعریفی از علامت تجاري وجود ندارد.  در بند ۱ ماده ۱۵ موافقتنامه  تریپس  امده­است :«چنین علائمی به ویژه کلمات شامل اسامی مشخص، حروف، اعداد، عناصر، تصویري و ترکیبی از رنگها و همین طور هرگونه ترکیبی از این علائم، واجد شرایط لازم براي ثبت به عنوان علائم تجاري خواهند بود» .در قانون برخی کشورها از قبیل فرانسه به « کلمه » به عنوان علامت قابل ثبت اشاره شده است.

همچنین در بند الف ماده ۳۰ قانون ثبت علائم تجاری اینگونه بیان شده: علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتنداز

الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.

عبارات لاتین برای علامت تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری

در بحث بند ب ماده­ي ۳۲ در شروط براي ثبت علامت تجاري، لزومی به معنادار بودن کلمه درخواستی نیست بلکه آن کلمه  نباید معناي خلاف اخلاق حسنه داشته باشد. مانند کلمه کداك که معنی خاصی ندارد، اما علامت معروفی است. در مورد استفاده از کلمات غیر فارسی در علامت تجاري، به استناد قانون منع به کارگیري از اسامی بیگانه، از ثبت این کلمات خودداري می­شود.  یعنی نمی­توان براي ثبت داخلی علامت، علامتی با عبارات لاتین معرفی نمود، مگر اینکه آن علامت نام­ها و اسامی تجاری یکی از مصادیق حقوق مالکیت صنعتی باشد.به صورت کلی نام تجاری یا نام بازرگانی عبارت است از اسم یا نشانه ای که بنگاه تجارتی را مشخص میکند، شرکت­ها علاوه بر دارا بودن علائم تجاری که کالاها و خدمات آنهارا از رقباء متمایز می­سازد می­توانند دارای نام تجاری نیز باشند. نام تجاری برای تمایز یک شرکت از دیگری بکار میرود.

تفاوت نام تجاری و علائم تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری

نام تجاری با علائم تجاری متفاوت است.در تعریف نام تجاری در کتاب ترمینولوژی حقوقی دکتر لنگرودی اینگونه امده :« عنوانی که تحت آن تاجر بکار تجارتی اشتغال میورزد چنانچه گویند: تجارتخانه اخوات و یا بنگاه فرد و مانند اینها..» معمولاً اعتبار و عدم اعتبار یک مؤسسه‌ی تجاری بستگی به نام تجاری آن دارد.

در بند (ج) ماده ۳۰ قانون ثبت اختراعات در مورد نام تجاری امده :

ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

قانون ثبت اختراع ، مدت اولیه ثبت علامت تجاری ، ثبت لوگو و علامت تجاری

در قانون ثبت اختراع، طرح های صنعتی و علامت تجاری ایران مصوب ۱۳۸۶، سابقه استعمال برای ثبت کننده، حق تقدم نمی آورد. در ماده ۴۷ قانون ثبت علائم تجاری ، در مورد حق استفاده انحصاری از یک علامت، به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.

با توجه به قوانین ، مدت اولیه ثبت علامت تجاری معمولاً ۱۰ سال است. با این حال برخلاف دیگر مصادیق مالکیت صنعتی، ثبت علامت­ها می­تواند بر اساس پرداخت منظم شارژ ده ساله به طور دائمی تمدید شود. به  عبارت دیگر به  شرط پرداخت شارژ ده ساله، حقوق علامت تجاری/خدماتی مادام العمر تمدید خواهد شد.

ثبت لوگو و علامت تجاری در کشورهای دیگر

اگر علامتی در یک کشور مورد حمایت قرار گرفت این حمایت به دیگر کشورها تسری پیدا نمی کند و باید به قوانین داخلی کشورها مراجعه کرد. اما در عرصه بین المللی کشورها برای حل این مسئله اقدام به ایجاد یک سیستم ثبت بین المللی علائم نموده اند تا بتوان با سهولت بیشتری علائم تجاری را در سطح بین ­المللی مورد حمایت قرار دهند.

یک علامت تجاری ، نشانه ای برای جدا سازی محصولی از محصولات مشابه است و در صورت ثبت با توجه به ماده ۴۷ قانون ثبت اختراعات ،علائم و نام تجاری می­توان شخص خاطی را تحت تعقیب کیفری وحقوقی قرار داد. مسئولیت مدنی از جمله پرداخت خسارت وارده و همچنین تقاضای ابطال نام و نشان تجاری است.

ثبت لوگو و علامت تجاری و رقابت های نامشروع

دربحث اینکه ثبت علایم پروسه مشخصی دارد و از ثبت نام و علامت مشابه جلوگیری به عمل می آید با این حال بعضی افراد با خلاء های موجود در قوانین و آیین نامه های ثبت شرکتها در صدد ایجاد یک رقابت نامشروع بر امده با شرکتهایی که دارای نام و اعتبار خاصی هستند که با گذر زمان و ارتقا محصولاتشان به این مرحله رسیده اند را بوجود میاورد .

بعضی از افراد هم متضرر میشوند از عدم ثبت نام و علامت تجاری ، ممکن است شخصی با نام تجاری خاصی شناخته شده باشد ولی علامت تجاری را ثبت نکرده باشد و شخص دیگر با ثبت علامت تجاری به نام خود در صدد سواستفاده براید.

با اینکه در قوانین ایران ثبت را از شرایط داشتن حق در مورد یک علامت و نام محسوب میدارد ولی بر طبق کنواسیون پاریس حتی اگر ثبت هم نشده باشد باز قابلیت دفاع خواهد دارشت حق تقدم هم در استفاده از نام یا ثبت یک نام یا علامت هم مهم است و برای احقاق حق خود از دادگاه تقاضای رسیدگی نماید.

ثبت لوگو و علامت تجاری و پیشنهاد پایانی

پیشنهادی که میتوان در پایان ارائه کرد این است که قوانین موجود در بحث مالکیت صنعتی  بنظر میرسد که نیاز به ارتقا  و بازنگری داشه باشند  البته بیشتر در بحث ضمانت اجرا و مخصوصا در بحث رقابت نامشروع و غیر عادلانه .

همچنین در مورد بازنگری در قوانین ثبت شرکت اینکه اسامی سه سیلابی:« البته نظر شخصی است » بیشتر مسبب  بوجود امدن تشابهات در نام تجاری می­شود مثال ان درمورد پرونده بررسی شده اول که کلمه رویین ساز در دوشرکت مشترک بود است و این موضوع شاید بعلت محدودیت در انتخاب نام تجاری بوده و قصد صرفا مجرمانه نداشته باشند .

به هر روی نقض علامت یا نام تجاری در  قانون مصوب ۸۶ و ایین نامه های ان جرم انگاری شده است و مسولیت مدنی و کیفری را شامل حال متخلف میینماید .

ضرورت حمایت از مصادیق جدید حقوق مالکیت معنوی

پیشرفت سریع تکنولوژی نوین اطلاعات و ارتباطات که به دگرگونی های جدید فنی الکترونیکی و دیجیتالی همگرایی از انواع سه گانه ارتباطات سمعی و بصری ارتباط رایانه‌ای و ایجاد شبکه‌های جهانی اینترنت به عنوان نمونه ای از بزرگراه های اطلاعاتی آینده برای ورود به جامعه اطلاعاتی منتهی شده است.

در جهان امروز خصوصاً در کشورهای در حال توسعه تاثیرات بسیار مهمی به جا گذاشته این تأثیرگذاری در عین حال هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد و در حوزه حقوق مالکیت معنوی نیز با توجه به پیدایش موضوعات جدید علاوه بر دارا بودن مزایا و محاسن احتمالا بهره‌برداری نامه از مقوله های حقوق مالکیت معنوی را به وجود آورده است.

به عبارت دیگر مولفه های فوق رونده و رو به رشد و مقدمات حقوق مالکیت معنوی را با فرصت ها و چالش هایی مواجه ساخته است با قفل شدن به فرصت‌ها و موقعیت‌هایی که بیوتکنولوژی می‌تواند برای کشورهای در حال توسعه ایجاد کند تا اثرات مهمی که این امر می‌تواند بر مواد غذایی انرژی و محیط زیست داشته باشد.

مکانیزم عملی و قابل قبول برای حمایت جدی و موثر از هم از همه جانبه جنبه‌های مربوط به دانش سنتی و منابع ژنتیک یک سیستم کامل اجرایی برای بیوتکنولوژی و موضوعات مربوط به علامت به ان و عدم تلاش جدی از سوی کشورها برای اجرا و عملی کردن حقوق مالکیت معنوی و عدم اتخاذ تدابیر مهم اساسی برای رفع چالش هایی که به رشد سریع ارتباطات از جمله اینترنت برای صاحبان حقوق مالکیت معنوی ایجاد کرده و از همه مهمتر عدم توجه اساسی کشورها در حال توسعه به اقتصاد دیجیتال و تاثیر آن بر این امر می‌تواند بر حقوق مالکیت معنوی داشته باشد .

جستجوی علائم تجاری از طریق لینک زیر :

علائم تجاری

آیا نیاز به کمک دارید؟