نفقه

خانه > نفقه

ضمانت اجرای نفقه زن:

۱- ضمانت اجرای مدنی: همانطور که بیان شد پرداخت نفقه زوجه تکلیف زوج است لذا زن می تواند در صورت عدم پرداخت آن توسط شوهر از دادگاه الزام زوج را به پرداخت نفقه بخواهد. در صورت درخواست پرداخت آن از جانب زوجه دادگاه مبلغی را به عنوان خرج تعیین و شوهر را محکوم به پرداخت آن میکند. در صورت عدم اجرای حکم دادگاه در نتیجه استنکاف شوهر از دادن آن یا دسترس نبودن اموال او یا عجز و ناتوانی زوج در پرداخت مفقه دادگاه حکم الزام به طلاق را صادر میکند.

موارد غیبت از پرداخت نفقه

همچنین ماده ۱۲۰۵ قانون مدنی مقرر میدارد:

در موارد غیبت یا استنکاف از پرداخت خرج چنانچه الزام کسی که پرداخت آن بر عهده اوست ممکن نباشد دادگاه می تواند با مطالبه افراد واجب الخرج به مقدار آن از اموال غایب یا مستنکف در اختیار آن ها یا متکفل مخارج آن ها قرار دهد و در صورتی که اموال غایب یا مستنکف در اختیار نباشد همسر وی یا دیگری با اجازه دادگاه می توانند نفقه را به عنوان قرض بپردازند و از شخص غایب یا مستنکف مطالبه نمایند. بنابراین به موجب ماده مرقوم ، قانون گذار برای پرداخت نفقه زوجه دائم و اقارب اجازه قرض گرفتن را داده است. مقرض آنچه را به افراد واجب الخرج پرداخته می تواند از منفق مطالبه نماید.

نفقه | نفقه زن | نفقه فرزند | نفقه اقارب | تمکین

۲- ضمانت اجرای مدنی: در این باره ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۹۱ مقرر میدارد:

هر کس با داشتن استطاعت مالی خرج زن خود را در صورت تمکین او ندهد یا از تادیه آن سایر اشخاص واجب الخرج امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم میشود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و در صورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزایی یا اجرای مجازات موقوف میشود.

تبصره :

امتناع از پرداخت نفقه زوجه ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین و نیز خرج فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است. ضمانت اجرای کیفری ماده فوق الذکر تنها درباره نفقه آینده زوجه می باشد یعنی در باره زوجی اعمال می گردد که نفقه آینده زن خود را تامین ننماید. بنابراین نفقه گذشته زوجه دارای ضمانت اجراب کیفری نیست.

نفقه | نفقه زن | نفقه فرزند | نفقه اقارب | تمکین

نفقه زوجه مقدم بر نفقه اقارب است یعنی اگر کسی توانایی مالی پرداخت خرج همزمان زوجه و اقارب خود را یعنی فرزندان و یا پدر و مادر خود را نداشته باشد نفقه زن مقدم است. در صورت تعدد افراد واجب النفقه و عدم تمکین کافی منفق ، به ترتیب اولویت به زوجه ، اولاد، و ابوین پرداخت می گردد.

نفقه | نفقه زن | نفقه فرزند | نفقه اقارب | تمکین

خرج زن مشروط به فقرا و یا تمکن مالی مرد نیست یعنی اینکه زن اگر ثروتمند هم باشد مرد باید آن را بدهد و در صورت خودداری ، زن میتواند الزام او را از دادگاه بخواهد و در صورت عدم امکان الزام حکم به طلاق داده میشود. ولی در نفقه اقارب شرط است که اولا منفق دارا باشد. ثانیا اقارب واجب الخرج ، ندار باشند و نتواند به وسیله اشتغال به شغلی معیشت خود را فراهم کند.

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای  موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

آیا نیاز به کمک دارید؟