حضانت

خانه > حضانت

به موجب ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی: نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است. یعنی ابوین مکلف به حضانت می باشند و همچنین حق سرپرستی برای این دو می باشد. حق تقدم پدر و مادر در سرپرستی از فرزند پس از انحلال نکاح نیز باقی می ماند. و این گونه نیست که پس از جدایی زن و شوهر، دادگاه اختیار کامل داشته باشد تا سرپرستی طفل را به هر کدام که میخواهد یا به ثالث واگذار نماید.

شرایط حضانت فرزند توسط مادر ، حضانت فرزند دختر ، سرپرستی فرزند پسر

بعد از انحلال نکاح حضانت دختر و پسر تا سن ۷ سالگی با مادر است و پس از آن با پدر می باشد در صورتی که بعد از سالگی طفل در خصوص سرپرستی اختلاف حاصل شود مبنی بر اینکه پدر صلاحیت حضانت ندارد دادگاه با رعایت مصلحت کودک در این مورد تعیین و تکلیف مینماید.

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

حضانت فرزندانی که پدرشان فوت شده با مادر استمگر اینکه دادگاه به تقاضای ولی قهری یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخیص دهد. بنابر این در صورت فوت پدر، با بودن جد پدری یا وصی همراه با مادر، نگهداری با مادر خواهد بود.

به موجب ماده ۱۱۷ قانون مدنی: اگر مادر در مدتی که حضانت طفل با او است مبتلا به جنون شود یا به دیگری شوهر کند حق حضانت طفل با پدر خواهد بود.

شوهر کردن مادر به دیگری حق تقدم او را نسبت به پدر از بین می برد و پس از فوت پدر حضانت در هر حال با مادر است مگر اینکه ثابت شود سرپرستی طفل توسط مادر خلاف مصلحت طفل است. لازم به ذکر است منظور از مجنون در ماده فوق الذکر، جنون دائمی و ادواری می باشد.

هیچ یک از پدر و مادر حق ندارند از حضانت طفل در مدتی که با آنها می باشد امتناع نماید، در صورت امتناع ، دادگاه هر یک از ابوین که حضانت بر عهده اوست را الزام به حضانت بر عهده اوست را الزام به حضانت می کند و اگر الزام ممکن نشد، نگهداری را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت کرده باشد به خرج مادر تامین میشود.

حضانت فرزند در صورت فوت پدر و مادر

بنا بر نظر اقوی، در صورت فوت پدر و مادر سرپرستی از طفل با ولی قهری او یعنی جد پدری است و بعد از او با وصی منصوب از طرف جد پدری است و بعد از وصی یا قیم منصوب از طرف دادگاه است.

شرایط حضانت فرزند

طبق ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده سال ۹۱، هر گاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به حضانت، نگهداری بر خلاف مصلحت طفل بوده یا مسئول سرپرستی از انجام تکالیف خودداری کند یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق گرد، می تواند سرپرستی را به دیگری واگذار نماید یا ناضر بر اعمال او تعیین نماید.

حق حضانت به موجب قرارداد قابل واگذاری به غیر نیست و همچنین قابل اسقاط نمی باشد.

هزینه حضانت ، امتناع از سرپرستی فرزند

هر گاه پس از رسیدگی و صدور حکم از طرف دادگاه، محکوم علیه از اجرای حکم سرپیچی نماید بوسیله شخص دیگری که دادگاه معین می کند از طفل نگاهداری خواهد شد. اما هزینه نگاهداری را طبق نص صریح ماده فوق الذکر پدر باید بپرداز و در صورت فوت پدر مادر مکلف به پرداخت هزینه نگاهداری می باشد.

حضانت | سرپرستی فرزند | نگهداری فرزند | شرایط حضانت فرزند | حضانت فرزند دختر

لازم به تذکر است هرگاه مادر در مدتی که سرپرستی به عهده ی اوست از نگهداری طفل امتناع کند، پس از اجبار و عدم انجام آن طفل به هزینه پدر نگاهداری می شود. زیرا پدر برای پرداخت هزینه نگاهداری طفل بر هر کسی حتی مادر مقدم است اما اگر پدر فوت کرده باشد، پرداخت هزینه نگهداری طفل با رعایت ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی که قبلا شرح داده شد، زمانی بر عهده مادر است که اجداد پدری فوت شده و یا قادر به پرداخت هزینه حضانت نباشند.

در خصوص امتناع از حضانت می بایستی متذکر بود که امتناع زمانی مصداق دارد که فردی که سرپرستی بر عهده او است بطور کلی از حضانت طفل سر باز زند و به هیچ شکل و نحوی در اعمال آن نظارت نداشته باشد و الا اگر برای نگه داری طفل از وجود پرستار و یا موسساتی از قبیل مهدکودک استفاده شود این موضوع امتناع از سرپرستی تلقی نمی گردد.

در مورد مادری که حضانت طفل بر عهده او است و بعلت اشتغال شخصا و در تمام ساعات روز نمی تواند از فرزندش نگهداری کند و او را به مهد کودک و یا مادر خود سپرده است تا در غیاب مادر از کودک نگاهداری کند، حق سرپرستی مادر در این موارد ساقط نمی گردد زیرا هم در صورتیکه مادربزرگ از طفل نگهداری کند و هم در صورتی که بچه را به مهد کودک بسپارند نظارت و تربیت مادر منقطع نمیشود.

حضانت فرزند در طلاق

در صورتی که به علت طلاق یا به هر جهت دیگر ابوین طفل در یک منزل سکونت نداشته باشند، هر یک از ابوین که طفل تحت سرپرستی او نمی باشد حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات  و سایر جزییات مربوط به آن در صورت اختلاف بین ابوین با محکمه است. زیرا پدر یا مادر ممکن است به موجب حکم قانون و یا بر حسب وضعیت شخصی خود صلاحیت نگهداری طفل را نداشته باشند .

حضانت | سرپرستی فرزند | نگهداری فرزند | شرایط حضانت فرزند | حضانت فرزند دختر

ولی به هر حال  نمی توان  آنها را از دیدن جگرگوشه خود منع کرد. همچنین زمانی که طفل اجبارا پدر یا مادر خود را ترک می کند این مسئله از نظر عاطفی برای وی بسیار ناگوار است و برای جلوگیری از بروز بحران های عصبی می بایستی با پدر و مادر خود ملاقات کند.

به موجب ماده ۱۱۷۴ قانون  مدنی والدین می توانند در خصوص نحوه ملاقات با کودک با یکدیگر توافق کنند اما اگر به توافق نرسیدند مرجع حل اختلاف در این مورد به استناد ماده ۳ لایحه قانونی دادگاه مدنی، دادگاه مدنی خاص محل سکونت کودک می باشد. دادگاه پس از انجام تحقیقات لازم با توجه به سن و شرایط زندگی و وضعیت روحی و عاطفی کودک و والدین او نحوه ملاقات و زمان و مکان آن را معین میکند.

همچنین بخوانید : الزام به انفاق

آیا نیاز به کمک دارید؟