مهر و موم ترکه

خانه > مهر و موم ترکه

مهرو موم ترکه

مهر و موم ترکه : به تمام مایملک و دارای های یک متوفی ماترک گفته میشود و هرگاه شخصی که از دنیا میرود به صورت قهری تمام دارایی های ایشان به صورت قهری به وراث منتقل میگردد .
که وراث متوفی هم شامل فرزند و پدر و مادر و همسر هستند .
حال زمانی که شخصی فوت میکند ممکن است طلبکاری داشته باشد در اینصورت بغیر از وراث طلبکاران نیز در صورت ذینفع محسوب میشوند.

تحریر ترکه

حالا در مورد تحریر ترکه و دیگر موضوعات مربوط به ارث در قسمتهای دیگر سایت مطالب هست در مورد مهر و موم هم باید عرض کرد
زمانی که هر یک از ذینفعان که میتواند وراث یا طلبکار متوفی و یا نمایندگان قانونی انها و همچنین موصی له باشد برای اینکه در مال دخل و تصرفی صورت نگیرد از دادگاه درخواست مهروموم ترکه مینماید و در این جا مرجع رسیگی به این مورد شورای حل اختلاف نزدیک اخرین محل سکونت متوفی میباشد .

در این زمان از تمام ریز ترکه متوفی صورت برداری شده و نقل و انتقال ان را ممنوع میگردد . شورای حل اختلاف تا تعیین کارشناس مشخصات اموال غیر منقول و منقول قیمت اموال را تعیین میکند.
بعد از رفع موضوع مورد اختلافی که منجر به نتیجه مهرو موم ترکه گردیده هر یک از افراد فوق الذکر که ذی نفع بوده میتوانند درخ است رفع مهرو موم ترکه را داشته باشند که مجددا میتوانند هم درخواست داشته باشند که زیر بقیه ماترک ثبت شودیا نشود .

دلایل مهر و موم ترکه

عموما مهرو موم ترکه برای آن است که حفظ و جلوگیری از دخل و تصرف غیر قانونی وراث است و با این سازوکار از تضییع حقوق طلبکاران نیز جلوگیری میگردد
طبق قانون امور حسبی ماده ۱۶۷ اشخاصی که میتوانند درخواست مهر و موم ترکه را بدهند را مشخص نموده همچنین ماده ۱۶۲ در مورد علت مهر و موم ترکه هست
و ماده ۱۶۴ مرجع رسیدگی به دعوی مهروموم ترکه ذکر کرده است
همچنین طبقبند ۲ ماده ۱۱ مبحث چهارم قانون شورای حل اختلاف مرجع رسیدگی کننده به این اختلافات شورای حل اختلاف است.

در صورت هر گونه سوال در مورد این مطلب با موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد تماس بگیرید.

آیا نیاز به کمک دارید؟