کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر

خانه > اطلاعات حقوقی  > معتاد کیست و عوارض مواد مخدر

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر | موسسه حقوقی | طلاق یکطرفه | چک بلامحل | چک برگشتی

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر :

ام الجرایم 

 اعتیاد شاید واژه ای  بسیار آشنا برای بیشتر خانواده های ایرانی باشد ؛ واژه ای که تعابیری از قبیل ( بلای خانمان سوز ) و ( بنای خانمان برانداز ) را به دنبال دارد . شاید نتوان خانواده ای را مثال زد که یک نفر ، حتی در اقوام دورشان با اعتیاد و مشکل اعتیاد دست به گریبان نباشد.این مسئله حتی در پرونده های قضایی نیز جایی برای خود دارد. از این رو بر آن شدیم تا به بررسی – هرچند کوتاه – اعتیاد بپردازیم و به آن از زاویه ای دیگر بنگریم و نگاهی از مردمک چشم یک قاضی به اعتیاد و فرد معتاد داشته باشیم.

گفت و گوی انجام شده با بازپرس سابق دادسرای تهران ، سعید اسماعیلی را با هم میخوانیم.

 

 به عنوان اولین سوال ، آیا اعتیاد جرم محسوب میشود و اگر جرم است ، آیا میتواند آنقدر خطرناک باشد که در ردیف جرم های جنایی قرار بگیرد و یا عامل جرم های جنایی باشد ؟

 

نگاه ما به اعتیاد یک نگاه دو سویه است ؛ اعتیاد از یک دیدگاه میتواند یک نوع بیماری باشد واز دیدگاه دیگر میتواند جرم باشد . چون شاید یک معتاد با اعتیادش تنها آسیبی که میرساند به خودش باشد . در ظاهر امر از لحاظ جسمی وروحی ، ولیکن وقتی نگاهی وسیع تر به موضوع داشته باشیم متوجه میشویم که فرد معتاد عامل به وجود آورنده بسیاری از جرایم و ناهنجاری ها در جامعه است .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر | موسسه حقوقی | طلاق یکطرفه | چک بلامحل | چک برگشتی

 

 

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، خانواده

 

چرا؟ با نگاهی ساده شخص معتاد بیکار میشود بعد از مدتی به دنبال اعتیادش دیگر کار نمیکند و برای تامین خرج اعتیادش با مشکل رو به رو میشود . حالا اگر این فرد از خانواده ای به اصطلاح معقول باشد میتواند با کمک افراد خانواده مشکل خود را حل کند . اما این کمک همیشگی نیست و با اعتراض همان افراد مواجه میشود از این به بعد فرد معتاد برای تامین نیاز خود شروع به برداشتن پول و با هر شی قابل تبدیل به پول از منزل بستگان ، پدر و مادر و یا حتی منزل شخصی خودش در صورت متاهل بودن می نماید.

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، کمبود مواد

 

وقتی با کمبود مواد مخدر مواجه میشود و این موضوع باعث ایجاد فشار جسمی – روانی به او میشود بنابراین برای به دست آوردن پول و متعاقب آن تهیه مواد به هر کاری دست میزند حتی از دست یک کودک در خیابان پولی را میگیرد و یا النگوی دست او را در می آورد شاید این فرد به عنوان یک سارق یا حتی فردی که بخواهد کودکی را آزار دهد نباشد و این نیت را نداشته باشد ولی این عمل را انجام میدهد .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، آسیب های اجتماعی معتاد

 

این فرد بسیار راحت به جرم سرقت ، به جرم کودک آزاری ، به جرم سرقت مقرون به اذیت و آزار می رساند . پس شاید یک معتاد یک معتاد در نگاه اول فقط به خودش آسیب میرساند ولی وقتی بهتر نگاه میکنیم میبینیم که شروع میکند به اذیت و آزار اطرافیان و بعد از اطرافیان هم وارد اجتماع میشود و وقتی وارد اجتماع شد موجب بروز ناهنجاری میشود و شاید بتوان گفت سرآغاز نشر عظیمی از ناهنجاری ها میباشد.

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، ورود مواد مخدر به زندگی افراد ، چک های برگشتی ، طلاق

 

در بررسی مواد مخدر جدید مانند شیشه ، کراک و کوکائین میبینیم که این مواد در ابتدا به صورت تفننی و یا در مهمانی های خاص و با برای دست یافتن به حالی خاص هنگام گوش دادن به موسیقی های خاص ، برای دست یافتن به حس آزادی در ایجاد ارتباط با جنس مخالف ، طبق گفته مصرف کنندگان این مواد و یا تجربه حس سرخوشی و …. مورد استفاده قرار میگیرند اما پس از مدتی همین افراد به مواد معتاد می‌شوند و پس از آن کم‌کم درگیر می‌شوند . کارکرد نشان با مشکل روبه‌رو می‌شود و …. .

 افراد تحصیلکرده بسیاری هستند که به واسطه اعتیاد به شیشه تمام زندگی و دارایی خود را از دست داده اند مثلا همسر فردی به دلیل اعتیاد او به شیشه از وی طلاق گرفت و به دنبال این اعتیاد ۱۶ پرونده گوناگون برای او در دادگاه تشکیل شد ؛ به دلیل عدم انجام تعهد های کاری ، چک های برگشتی و… .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر | موسسه حقوقی | طلاق یکطرفه | چک بلامحل | چک برگشتی

 

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر

 

 پس ترک مواد مخدر صنعتی آسان تر از مواد مخدر سنتی است؟

 

برای برخی از این مواد ، بله . مثلا ترک شیشه بسیار آسان دست و در کوتاه مدت صورت میگیرد ولی نکته اصلی این است که مواد مخدر صنعتی اعتیاد روانی شدیدتری نسبت به مواد مخدر سنتی در فرد ایجاد میکنند که حل این مشکل روانی و خلاصی از آن برای فرد معتاد سخت است .

مثلا فردی را میشناختم که شیشه مصرف میکرد و همیشه در این توهم بود که همسایگان او را با دوربین تحت نظر دارند. او میگفت که آنان از طریق کانال کولر با من صحبت میکنند و هر جای خانه که هستم ، من را میبینند .میگفت احساس میکنم که خانه ام جن دارد .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، بررسی اثرات مواد مخدر

 

به او پیشنهاد کردم هرگاه دوباره احساس کرد که این صداها وجود دارند به من اطلاع دهد تا من بتوانم جن ها را ببینم و یا اگر همسایه برای او ایجاد مزاحمت میکند با آنان برای رفع  این مشکل صحبت کنم . سرانجام یک روز با من تماس گرفت و از من خواست که به منزلش بروم .

به آنجا مراجعه کردم و دیدم که اصلا طبقه بالای واحد ایشان در آن روز و آن ساعت هیچ کس نبود ولی او مدام ادعا می‌کرد که صدایشان را می شنود. می بینیم که اثر روحی و تخریب روحی این مواد بسیار بیشتر از مواد مخدر سنتی است . پس  ترک روحی این مواد نیازمند مداومت است و البته تهیه این مواد بسیار راحت تر است. شیشه را در یک اتاق ۹ متری با مواد شیمیایی خاص تهیه می‌کنند .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، دسترسی به مواد مخدر

 

ولی برای تهیه تریاک نیازبه و زمینی به وسعت چند هزار متر است.  پس باید با توجه به تهیه آسان این مواد به دنبال راهی برای کم کردن مقدار تقاضا باشیم . وقتی فرد معتاد  دستگیر می شود و با یک جریمه چند هزار تومانی آزاد می شود چگونه می توان انتظار داشت که در برخورد با اعتیاد به موفقیت های چشمگیر دست یافت .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، جرم اعتیاد!!

 

برخی از معتادان، معتادان پس از چند بار دستگیری با تمام قوانین و مراحل مربوط به این جرم  آشنا می‌شوند و بسیار مشاهده می شود که در راهروهای دادسرا ها به یکدیگر دلداری می دهند که به زودی و به آسانی آزاد می شوند . پس نباید به این معضل تنها نگاهی قانونی داشت ؛ نگاهی خشک و بی روح در چارچوب قوانین و ضوابطی خاص این نگاه نمی تواند نگاه زیبایی به جرم اعتیاد باشد.

یا بگیر و بندهایی به راه بیندازیم و این افراد را دستگیر کنیم و به جزیره بفرستیم و بعد هیچ نظارتی به آنان نداشته باشیم که این هم نگاه زیبایی نیست و یا اصلا این افراد را به حال خود واگذاریم. باید نگاه دوگانه را داشت زیرا در غیر این صورت نمی‌توان این بیمار را به جامعه برگرداند . ما باید برای برخورد با توزیع کنندگان برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم  .

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، توزیع مواد مخدر در پارک ها و فضای سبز

 

ما هر پارکی را که به عنوان فضای سبز و فضای تفریحی ایجاد می کنیم ، شاهدیم که این پارک پس از مدتی به محلی برای توزیع مواد مخدر تبدیل می شود و یا حتی می بینیم که روی بعضی از پل های هوایی توزیع‌کنندگان مواد مخدر هم مواد را توضیح می کنند و هم افراد مصرف کننده می توانند همانجا مواد را مصرف کنند و بعد به دنبال کار خود بروند. در برخی موارد یا هیچکس با این افراد کاری ندارد و یا از لحاظ امنیتی و قانونی برخوردی با این افراد صورت نمی گیرد و یا اینکه اگر هم برخورد و دستگیری باشد ، تاثیری ندارد و فرد توزیع‌کننده دوباره به همان محل برمی‌گردد و به فعالیتش ادامه می‌دهد.

 

معتاد کیست و عوارض مواد مخدر ، نگاه قانون به معتاد

آیا این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده خلأ قانونی در این خصوص باشد ؟

 

مطمئناً همینطور است. ببینید قانون خشک و بی روح است . مثلاً قانون می‌گوید اگر از فردی یک گرم مواد مخدر کشف شد به این میزان مجازات دارد ، اگر ۵ گرم کشف شد به میزان مشخص دیگری و به همین ترتیب. مطمئناً مجرمان خودشان را با قانون وفق می‌دهند.

پس این نوع قانون ها باعث می شود که فرد پس از یک یا دو بار دستگیری به قوانین ، آگاهی پیدا کند و برای خود برنامه‌ریزی کند که هیچگاه از یک وزن خاصی بیشتر مواد به همراه نداشته باشد که اگر احیاناً دوباره دستگیر شد به همان مقدار جریمه و سپس آزاد شود . پس این قوانین کارساز و مشکل گشا نیستند ؟! آیا نباید پس از چند بار دستگیری تفاوتی در اعمال قانون در خصوص این افراد ایجاد شود؟ 

 

ادامه دارد …

 

 

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما