کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

طلاق و مهریه

خانه > خانواده  > طلاق و مهریه

طلاق و مهریه

طلاق و مهریه | موسسه حقوقی | طلاق توافقی

طلاق و مهریه

مهریه ی بالا

طلاق و مهریه : در ادامه مبحث مهریه ( از ازدواج تا طلاق ) دردادگاه های خانواده به کرات دیده ایم زن هایی را که مهریه بالای خود را بذل می کنند تا طلاق بگیرند و مردانی را که تمام زندگی خود را از نظر مالی جمع آوری نموده و حتی با وام و قرض قصد پرداخت مهریه و رسیدن به طلاق را دارند. باز هم می گوییم که مقدار مهریه باعث تحکیم پایه زندگی زناشویی نمی شود و عامل تحکیم زندگی، با هم زندگی کردن و درک متقابل و تفاهم است.

 

مطالبه مهریه و مقدار مهریه

 

حال توصیه ای که به دختر ها داریم این است که خود را از نظر موقعیت اجتماعی و سایر مواردی که قبلا ذکر شده بررسی کنند. آن وقت مبلغی را که به عنوان مهریه اعلام کنند و به پسران این توصیه را می کنیم که برای ازدواج  به سراغ دختری و خانواده ای بروند که درخور شأن  آنها باشد تا حداقل بتوانند مقدار مهریه ای را متقبل شوند که هرگاه پس از شروع زندگی همسرشان مهریه  خود را مطالبه کرد توان پرداخت آن را داشته باشند. این مسئله را به این دلیل ذکر کردیم که یکی از معضلات دادگاه های خانواده همین تعریف نا متعارف میزان مهریه است.

 

عقد نکاح و مهریه

 

در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی آمده: به مجدد وقوع عقد(عقد نکاح) زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. یعنی در زمانی که عقد نکاح واقع شد و دختر و پسر به عنوان زن و شوهر اعلام شدند، زن مالک مهریه است و می تواند آن را مطالبه کند. در تایید این ماده قانونی در ماده۱۰۸۵ ذکر شده: زن می تواند تا زمانی که مهریه به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ساقط حق نفقه نخواهد بود.

مهریه

در ماده۱۰۸۶ قانون مدنی آمده است: اگر زن قبل از اخذ مهریه به اختیار خود به ایفای وظایف زناشویی اقدام نماید ، دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند؛ معذلک حقی که برای مطالبه مهریه دارد ساقط نخواهد شد.

* برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

 مقالات مرتبط با این موضوع :

 

نکات ازدواج و طلاق

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما