کپی رایت 95-97 حامی داگستر ساعد.

Search in posts
Search in pages

عمده مقررات حقوقی چک در قانون تجارت سال ۱۳۱۱ و قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۵۵ همراه با اصلاحات سال ۱۳۷۲، ۱۳۷۵ و ۱۳۸۵ و همچنین قانون چک های تضمین شده بانک ملی ۱۳۳۷ بیان شده است.

طبق ماده ۳۱۰ قانون تجارت: چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه دارد کلا یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می کند.

طبق قانون تجارت ، محال علیه چک هر شخصی می تواند باشد اما طبق ماده ۱ قانون ، دستور پرداخت فقط باید به بانک باشد. در حقیقت شخص صاحب حساب به بانک دستور میدهد تا از حساب خود مبلغی را به دارنده پرداخت کند. در صورتی که حساب صادر کننده فاقد مبلغ باشد، بانک بر خلاف براتگیر در برات تعهد براتی ندارد و به همین دلیل تکلیفی نسبت به پرداخت ندارد مگر آنکه بانک پرداخت را تایید کرده باشد.

اگر محال علیه چک بانک نباشد ، فقط مشمول قانون تجارت می شود و فقط برای مطالبه وجه می توان به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه نمود.

دارنده و صادر کننده می توانند شخص واحد باشند.

اگر شخصی با وجود مسدود یا توقیف بودن حساب خود مبادرت به صدور چک نماید، سند صادر شده چک تلقی می شود اما در ماده ۱۰ قانون ، ضمانت اجرای جزایی پیش بینی شده است و همچنین بانک نیز تکلیف به پرداخت ندارد.

طبق ماده ۳۱۲ قانون تجارت: چک ممکن است در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد باشد ممکن است به صرف امضا در ظهر به دیگری منتقل شود. اگر در متن عبارت در وجه شخص معین یا در وجه حامل صادر شود ، در وجه حامل نامیده میشود.

صدور موجب برائت ذمه مدیون چک نمیشود زیرا ممکن است صدور آن به پرداخت دین منجر شود.

شرایط شکلی چک

طبق ماده ۳۱۱ قانون : در چک باید محل و تاریخ صدور قید شده و به امضای صادر کننده برسد. پرداخت وجه نباید وعده داشته باشد.

• عنوان و برگه چاپی: طبق ماده ۳۱۰ قانون تجارت قید عبارت چک در قانون تصریح نشده است اما عملا بر روی ورقه چاپی عنوان آن قید می شود. اما طبق قانون نوشتن مندرجات آن در برگه مخصوص الزامی نمی باشد.
  • نام پرداخت کننده: باید دقت شود که مطابق قانون تجارت حتما نام پرداخت کننده نباید بانک باشد ولی طبق قانون، نام پرداخت کننده حتما باید بانک باشد. بانک هم میتواند دولتی باشد و هم خصوصی اما قانون صدور چک موسسات مالی و اعتباری و صندوق های قرض الحسنه را در بر نمیگیرد.
  • قید مکان صدور: اگر مکان صدور قید نشود محل پرداخت ، محل صدور تلقی می شود.
  • نام محال علیه: طبق ماده ۱۰ قانون، باید محال علیه وجود داشته باشد. البته امروز عملا در برگه های چاپی نام بانک پرداخت کننده قید می شود.

برای گرفتن وکیل حقوقی چک یا مشاوره حقوقی با ما در تماس باشید.

• تاریخ صدور : باید متضمن روز ، ماه و سال باشد.
  • قید نام دارنده: اگر نام دارنده قید نشود و در وجه حامل صادر شود ایرادی ندارد .
  • امضاء : بر خلاف برات و سفته که با مهر یا امضاء صادر میشود چک فقط با امضا صادر کننده معتبر است.

طبق ماده ۹ قانون بانک ها مکلفند روی هر برگ نام صاحب حساب را قید نماید.

قید مبلغ علی رغم عدم تصریح قانون گذار الزامی می باشد. در قانون تجارت تصریحی در مورد قید مبلغ به حروف یا رقم وجود ندارد.

قید مکان تادیه الزامی نمی باشد اما عملا در فرم چاپی قید می شود.

در صورتی که چک گم یا مفقود گردد >>> ادامه این مطلب رو در کانال اینستاگرام ما بخوانید با کلیک بر روی گم یا مفقود.

آیا نیاز به کمک دارید؟