کپی رایت 95-97 حامی داگستر ساعد.

Search in posts
Search in pages

شرایط طلاق

شرایط طلاق :

شرایط طلاق : ضمن آرزوی سلامتی و بهروزی و شادکامی برای شما عزیزان و دوستان همراه ، در ادامه بحث از ازدواج تا طلاق در این شماره قصد داریم که به موضوع طلاق بپردزیم . میدانید که دو بحث ازدواج و طلاق از گسترده ترین بحث های اجتماعی و خانوادگی هستند که گاهی بر تمام جوانب زندگی فرد تاثیر مستقیم دارند.

با امید استحکام هرچه بیشتر پایه های زندگی و رشته های پیوندتان گفت و گوی انجام شده با جناب آقای سعید اسماعیلی ، بازپرس ویژه ی دادسرای تهران ، را با هم میخوانیم .

شرایط طلاق برای زن

جناب بازپرس، در شماره قبل بحث فسخ ناتمام ماند . لطفا ضمن ادامه بقیه ی صحبتتان درباره ی شرایط طلاق نیز توضیح بفرمایید.

در باب موضوع فسخ ، لازم به ذکر است که در قانون مدنی سال ۱۳۰۷ و همچنین قانون حمایت از خانواده ی سال ۱۳۵۳ مواردی از جمله عدم پرداخت نفقه به مدت شش ماه ، حبس مرد ، مجهول المکان بودن یا متواری بودن مرد ، اعتیاد مرد و یا داشتن مشکلات جنسی و یا بیماری های خاص ذکر شده است که حق فسخ در صورت وجود این موارد به زن داده میشود .

شرایط طلاق ، فسخ نکاح

فسخ نکاح

البته در فسخ نکاح علاوه بر آگاهی و فوریت ، اثبات امر به عهده ی مدعی است که در صورت عدم اثبات دلایل برای فسخ ، امکان فسخ وجود ندارد و همان گونه که در شماره ی قبل نیز ذکر شد ، خیار ( اختیار ) فسخ فوری است که برای نمونه به مثالی که برای ماده ی ۱۱۲۸ قانون مدنی آوردیم اشاره میکنیم که اگر برای مثال مهندس بودن مرد شرط ازدواج برای زن باشد ، مرد نیز با علم به این موضوع عنوان کند که مهندس است ؛ اما پس از عقد معلوم شود که او چنین سمت و تحصیلاتی ندارد ، زن حق فسخ دارد که باید فورا اقدام نماید ، اما اگر پس از علم به این مورد برای فسخ اقدام ننماید ، این حق از او ساقط میشود.

طلاق

مطالبی که تا اینجا ذکر شد ، در خصوص انحلال عقد نکاح بود که در ازدواج موقت با انقضای مدت یا بذل مدت از طرف زوج منحل میشود و از موارد دیگر در خصوص فسخ نکاح دایم بود که توضیحات آن بطور مشروح بیان کردیم . در ادامه ، میخواهیم در خصوص نوع دیگری از انحلال به نام طلاق صحبت کنیم . متاسفانه در جامعه ی ما بنا به شرطی که در دو شماره اول موضوع ازدواج تا طلاق عنوان کردیم به لحاظ صحیح ازدواج ننمودن و اصولی قدم برنداشتن منجر به تصمیمی غلط اما درست به نام طلاق میشود.

شرایط طلاق و تاثیرات آن

تاثیر طلاق در روحیه ی زن ومرد

(غلط) از آن جهت که طلاق امری مذموم است و در هر طلاق علاوه بر خسارت های مالی و مادی و حیثیتی ، خسارات فراوان تری در روحیه ی زن و مرد میگذارد که گاهی حتی تا آخر عمر قابل جبران نیست ؛ و ( درست ) از آن جهت که شاید ادامه ی زندگی با وضعیتی نامطلوب که هر روز موجب بروز ضررهای روحی – روانی به طرفین میگردد با طلاق کمتر شود .

شرایط طلاق در قانوم مدنی

شرایط طلاق و چگونگی آن در قانون مدنی ایران :

در ماده ی ۱۱۳۳ قانون مدنی آمده است :

مرد میتواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد ؛ یعنی مردها هر زمانی که اراده کنند با پرداخت کلیه ی حق و حقوق زن میتوانند زن خود را طلاق دهند . البته این بدان معنا نیست که زن نمیتواند از دادگاه تقاضای طلاق کند ، زیرا همان گونه که در ماده ی ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی – به شرطی که میگذرد – زن نیز میتواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید و دادگاه مرد را مجبور به طلاق میکند .

شرایط طلاق و نفقه

عدم پرداخت نفقه و شرایط طلاق

در ماده ی ۱۱۲۹ قانون مدنی آمده است :

در صوت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه ، زن میتواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر او را اجیار به طلاق می نماید. همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه میسر نباشد ، دادگاه میتواند زوج را اجبار به طلاق نماید . پس ، نتیجه میگیریم که درست ایت که برای مرد اختیار مطلق برای طلاق در نظر گرفته شده ، ولی بدان معنا نیست که اولا مرد خیلی راحت بتواند زن خود را طلاق بدهد ، بلکه میبایست اول تمامی حق و حقوق زن خود را بپردازد و سپس بر این عمل اقدام نماید و ثانیا زن میتواند با شرایطی که ذکر شد و میشود از همسر خود طلاق بگیرد .

شرایط طلاق ، عسر و حرج زوجه و تقاضای طلاق

عسر و حرج زوجه و تقاضای طلاق

در جایی دیگر ، در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی آمده است :

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد ، وی میتواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند . چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود ، دادگاه میتواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده میشود.در خصوص عسر و حرج ، که در این ماده ذکر شد ، شرطی که قانونگذار عنوان نموده است اثبات عسر و حرج زوجه ( زن ) در محکمه است.

شرایط طلاق برای شوهر بیکار و عتاد

شرایط طلاق برای شوهر بیکار و معتاد

عسر و حرج بحث وسیعی دارد و مصادیق آن در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است ؛ به طوری که ممکن در رابطه ی بین زن و شوهری گاهی اگر مرد معتاد باشد یا بیکار و یا همسر خود را مدام مورد ضرب و جرح قرار دهد و یا مسائلی از این قبیل ، این موضوعات باعث اثبات عسر و حرج در یک رابطه ی زناشویی شود و در رابطه ی زناشویی دیگری اثبات عسر و حرج نشود .مثلا اگر هم مرد و هم زن معتاد باشند ، برای زن اعتیاد مرد اثبات عسر و حرج نمیشود .

زندان و شرایط طلاق

شرایط طلاق برای شوهر زندانی

البته در بحثی که ذکر شد به یک مطلب باید اشاره کرد و آن این است که رابطه ی زناشویی بعد معنوی آن از بعد قانونی و قراردادی آن بیشتر است ؛ به طوری که بسیاری از خانم ها وقتی همسرشان در زندان هم باشد ، به جای تقاضای طلاق کار کرده و حتی خرج همسر خود در زندان را پرداخت میکنند ؛ یعنی عشق و علاقه به تداوم زندگی بخاطر هرچیزی میتواند برتر از قانون باشد .

اما ، در چگونگی طلاق در ماده ی ۱۱۳۴ قانون مدنی آمده است :

طلاق باید به صیغه ی طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عاقل که صیغه ی طلاق را بشنوند اجرا شود .

در جایی دیگر آمده است :

شرایط طلاق دهنده

طلاق دهنده باید بالغ ، عاقل ، قاصد و مختار باشد . در تعریف قاصد و مختار باید بگوییم که طلاق دهنده باید قصد طلاق داشته باشد ، ولی اگر با قصد ادب کردن یا اذیت کردن ادعای طلاق نماید ، درخواست وی پذیرفته نیست و مختار یعنی این که باید اختیار داشته باشد و به اجبار و کراه نسبت به طلاق اقدام ننماید .

در بحث عاقل بودن طلاق دهنده ، در ماده ی ۱۱۳۷ قانون مدنی آمده است :  مجنون دائمی میتواند در صورت مصلحت مولی علیه زن را طلاق دهد .

مولی علیه یعنی کسی که قیم مجنون است .

شرایط طلاق ، عقد دائم

طلاق مخصوص عقد دائم است

در قانون مدنی ، آمده است که ممکن است صیغه ی طلاق را توسط وکیل اجرا نمود که معمولا طلاق توسط وکیل انجام میشود ، همانطور که ازدواج معمولا توسط وکیل یعنی عاقد انجام میگردد.در آخر ، این که طلاق مخصوص عقد دائم است .

در این باره ، شرایط دیگری نیز در ماده ی ۱۱۴۰ الی ۱۱۴۲ قانون مدنی ذکر شده که بدین شرح است :

شرایط طلاق در مدت عادت زنانگی

طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست

ماده ی ۱۱۴۰ قانون مدنی : طلاق زن در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست ؛ مگر اینکه زن حامل باشد یا طلاق قبل از نزدیکی با زن واقع شود یا شوهر غایب باشد ، به طوری که اطلاع از عادت زن نتواند حاصل کند .

شرایط طلاق و زن باردار

طلاق در چه مواقعی صحیح نیست ؟

ماده ی ۱۱۴۱ قانون مدنی :

طلاق در مواقع طهر صحیح نیست ، مگر اینکه زن یائسه یا حامل باشد . ماده ۱۱۴۲ قانون مدنی : طلاق زنی که با وجود اقتضای سن عادت زنانگی نمی شود ، وقتی صحیح است که از تاریخ آخرین نزدیکی با زن سه ماه گذشته باشد .

از جناب عالی به خاطر وقتی که در اختیار ما و خوانندگان مجله قرار دادید سپاسگذاریم.

* برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.