کپی رایت 95-97 حامی داگستر ساعد.

Search in posts
Search in pages

وکیل کیفری

موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد >>>>وکیل کیفری

کلیه امور خانواده شامل : وکیل >>> وکیل کیفری، وکیل کلاهبرداری ، وکیل چک بلامحل ، وکیل خیانت در امانت ، وکیل جعل  و…. در صورت هرگونه سوال لطفا با موسسه حقوقی حامی در  تماس باشید.

وکیل کیفری

امکان اعمال کیفیات مخففه در تعدد و تکرار چگونه است؟؟

در خصوص اعمال کیفیت مخففه در تعدد تبصره ۳ ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی چنین مقرر داشته است در تعدد جرم در صورت وود جهات تخفیف دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر و چنانچه فاقد حداقل و حداکثر باشد تا نصف آن تقلیل دهد .

در صورت اعمال کیفیت مخففه در تکرار جرم ماده ۱۳۹ قانون مجازات اسلامی چنین مقرر داشته است در تکرار جرایم تعزیری در صورت وجود جهات تخفیف به شرح ذیل عمل می شود :
الف) چنان‌چه مجازات قانونی دارای حداقل و حداکثر باشد دادگاه می‌تواند مجازات مرتکب را تا میانگین حداقل و حداکثر مجازات تقلیل دهد.

ب)چنانچه مجازات ثابت یا فاقد حداقل باشد دادگاه می تواند مجازات مرتکب را تا نصف مجازات مقرر تقلیل دهد.
تبصره چنانچه مرتکب دارای سه فقره محکومیت قطعی مشمول مقررات جرم یا بیشتر از آن باشد مقررات تخفیف قابل اعمال نخواهد بود در تعدد جرم در صورت وجود جهات تخفیف دادگاه میتواند مجازات را تخفیف دهد در صورت تکرار جرم نیز در صورت وجود جهاد تخفیف دادگاه می تواند مجازات را تخفیف دهد مگر اینکه مرتکب دارای سه فقره محکومیت قطعی مشمول مقررات تکرار جرم یا بیشتر از آن باشد که در این صورت مقررات تخفیف قابل اعمال نخواهد بود.

ماده ۴۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری در تمام محکومیت های تعزیری هرگاه محکوم علیه به حکم دادگاه تسلیم شود و یا حق تجدید نظر خواهی و یا فرجام خواهی را از خود ساقط کند و یا آن را مسترد دارد می تواند تخفیف در مجازات خود را از دادگاه صادرکننده حکم تقاضا کند در این صورت دادگاه تا یک چهارم از مجازات مندرج در حکم را کسر می‌کند.

در تمام محکومیت های تعزیری در صورتی که دادستان از حکم صادره درخواست تجدیدنظر نکرده باشد محکوم علیه می تواند پیش از پایان مهلت تجدیدنظرخواهی با رجوع به دادگاه حکم حق تجدیدنظرخواهی خود را اسقاط یا درخواست تجدید نظر را مسترد نماید و تقاضای تخفیف مجازات کند در این صورت دادگاه در مقطع فوق العاده با حضور دادستان به موضوع رسیدگی و تا یک چهارم مجازات تعیین شده را کسر می‌کند.

این حکم دادگاه قطعی است و همچنین بر طبق ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که اعلام گذشت در جرایم غیرقابل گذشت بعد از صدور حکم قطعی به قاضی این اختیار را می دهد که در صورت اقتضا در حدود قانون مجازات را تخفیف دهد.

در صورت نیاز به وکیل کیفری با موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد در تماس باشید.

هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرایم غیرقابل گذشت پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند محکوم علیه می توانند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی درخواست کند در میزان مجازات او تجدید نظر شود در این صورت دادگاه به درخواست محکوم علیه در وقت فوق العاده و با حضور دادستان یا نماینده او با رعایت مقررات ماده ۳۰۰ قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی می‌کند و مجازات را در صورت اقتضا در حدود قانون تخفیف می دهد یا به مجازاتی که مناسب تر به حال محکوم‌علیه باشد تبدیل می‌کند این رای قطعی است ظاهراً تخفیف مجازات به لحاظ کیفیت مخففه ارتکاب جرم مانع از استفاده محکوم علیه از تخفیف به لحاظ تسلیم به حکم و تخفیف مجازات به استناد ماده فوق الذکر نیست .

تخفیف مجازات مرتکبین جرایم مواد مخدر و روانگردان

نحوه اعمال تخفیف در میزان مجازات مرتکبین جرایم مربوط به مواد مخدر و روانگردان تا به حکم خاص است و نه بر طبق ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی درباره نحوه و میزان تخفیف مجازات آنها دادگاه می‌توانند در صورت وجود جهاد مخففه مجازات های تزیینی مقرر در این قانون را تا نصف حداقل مجازات آن جرم تخفیف دهد در صورتی که مجازاتی فاقد حداقل باشد همان مجازات نصف تخفیف می یابد .میزان تخفیف در حکم حبس ابد و ۱۵ سال خواهد بود و در مورد مجازات اعدام تقاضای عفو و تخفیف مجازات به کمیسیون عفو ارسال خواهد شد.

درصورت سوال در مورد این مطلب و یا نیاز به وکیل کیفری با موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد در تماس باشید.

نحوه ی صدور قرار تأمین خواسته ی کیفری :

مطابق ماده ی ۱۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ( ۴/۱۲/۱۳۹۲ با اصلاحات جدید ۲۴/۳/۹۴ ) شاکی می تواند تأمین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد و هر گاه این تقاضا مبتنی بر ادله ی قابل قبول باشد بازپرس قرار تأمین خواسته صادر می نماید و مطابق ماده ی ۱۰۹ قانون فوق الذکر این قرار به محض ابلاغ ، اجرا می گردد. در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست و تاخیر در اجرا موجب تصحیح خواسته ی شاکی می گردد ، ابتدا قرار تأمین خواسته اجرا و سپس ابلاغ می شود.

مصادیق مستثنیات دین

مطابق ماده ۲۴ قانون نحوه ی اجرای محکومیت های مالی سال ۱۳۹۴

۱- منزل مسکونی که عرفاٌ در شأن محکوم علیه در حالت اعسار او باشد.
۲- اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است
۳- آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که آذوقه ذخیره می شود
۴- وسایل و ابزار کار کسبه ، پیشه وران ، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت کفالتشان لازم است
۵- تلفن مورد نیاز مدیون.
۶- مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود ، مشروط به اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد

از مجموعه مقالات بهنام منتخبی وکیل دادگستری ، در صورتی که در مورد این مطلب سوالی داشتید یا نیاز به وکیل کیفری دارید با موسسه حقوقی حامی در تماس باشید.

موسسه حقوقی حامی ، وکیل کیفری

حل مشکلات شما افتخار ماست