کپی رایت 95-97 حامی داگستر ساعد.

Search in posts
Search in pages

مطالبه خسارات قراردادی

موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد > مطالبه خسارات قراردادی

خسارت قراردادی یا وجه التزام

مطالبه خسارات قراردادیطبق ماده ۲۳۰ قانون مدنی وجه التزام آن است که ضمن معامله شرط شده که در صورت تخلف، متخلف مبلغی بعنوان خسارت تادیه نماید. وجه التزام ماهیتا نوعی شرط نتیجه است. زیرا در واقع متعهد در صورت نقض عهد، مدیون میشود که وجه التزام را بپردازد.

نقض تعهد ، مطالبه خسارات قراردادی

به صراحت ماده ۲۳۰ قانون مدنی دادگاه نمیتواند مبلغ وجه التزام را تغییر دهد. یعنی در صورت نقض عهد، متعهد فقط و فقط باید همان همان مبلغ وجه التزام را بپردازد. حتی اگر هیچ خسارتی به متعهد وارد نشده باشد. در این حالت بار اثبات با متعهد است زیرا در حالت تعیین وجه التزام اصولا متعهد مسئول است. عهدی بودن یا نبودن نقض تعهد نیز طبق قانون مدنی تفاوتی در این حکم ایجاد نمیکند و متعهد به هر حال باید فقط همان مبلغ وجه التزام را بپردازد.

شرایط مطالبه خسارت ، مطالبه خسارات قراردادی

مرحوم استاد کاتوزیان از حیث تحلیلی معتقدند که اگر مبلغ وجه التزام به حدی کم باشد و یا خسارت واقعی نامناسب باشد که به نظر مسخره برسد، در حکم شرط کاهش مسئولیت است ولی در اعتبار وجه التزامی که مبلغ آن از خسارت واقعی بسیار بیشتر است تردیدی وجود ندارد.

برای گرفتن وکیل حقوقی مطالبه خسارات قراردادی و مشاوره حقوقی در تماس باشید.

بنابراین وجه التزام زمانی قابل مطالبه است که نقض عهد رخ داده باشد و خسارت قابل مطالبه باشد. یعنی در تعهد به وسیله ، وجه التزام وقتی قابل مطالبه است که اثبات شود متعهد کاردانی و کوشش متعارف را در اجرای تعهد به کار نبسته استو در تعهد به نتیجه اگر قوه قاهره مانع اجرای تعهد شود وجه التزام قابل مطالبه نیست.

۲ شرط مهم برای مطالبه خسارات قراردادی

مطالبه خسارات قراردادی باید مستلزم وجود دو شرط است:

۱- مستقیم باشد

۲- قابل پیش بینی باشد.

مطالبه خسارات قراردادی ، شرایط دریافت وجه التزام

طبق ماده ۵۲۰ که مقرر می دارد: در خصوص مطالبه خسارت وارده خواهان باید این جهت را ثابت نماید که زیان وارده بلاواسطه ناشی از عدم انجام تعهد یا تاخیر آنت و یا عدم تسلیم خواسته بوده است. در غیر این صورت دادگاه دعوای مطالبه خسارت را رد خواهد کرد. در واقع بلاواسطه به معنی اخص بدین معناست که اسباب دیگر باعث ورود خسارت نشده باشد و عامل ورود خسارت سبب مستقیم و بدون واسطه باشد.

منظور از ضرر قابل پیش بینی  در مطالبه خسارات قراردادی چیست

منظور از قابل پیش بینی ضرری است که وقوع آن بنا به سیر طبیعی امور برای متعهد قابل پیش بینی باشد و اگر ضرر غیر قابل پیش بینی باشد، خسارت قابل مطالبه نیست.

مرحوم کاتوزیان معتقدند همین که اصل وقوع ضرر قابل پیش بینی باشد برای مطالبه خسارت کفایت می کند و بنابراین متعهد حتی اگر میزان و شدت زیان را هم نداند باز هم مسئول جبران خسارت کامل است.

آیا نیاز به مشاوره دارید؟