کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

88523496

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
فهرست
 

ابراء

خانه > دعاوی حقوقی  > ابراء

ابراء

ابراء

ابراء

ابراء ایقاع است یعنی با اراده یک جانبه طلبکار شخص بدهکار از پرداخت بدهی بری میشود .چه بدهکار راضی به این موضوع باشد و چه نباشد.

       ابراء قاطع است یعنی طلبکار نمی‌تواند دلیلی از قبیل اشتباه و مواردی از این قبیل آن را فسخ کند) قابل فسخ نیست ( حتی طلبکار نمیتواند در ابراء ، شرط خیار نماید. یعنی شرط کند که اگر خواست ، ظرف مدت معینی مانند سه ماه ابراء را فسخ کند. و آن شخص را مجدداً بدهکار نماید. چنین شرطی نامشروع است. لیکن ابراء صحیح می باشد.

     موضوع ابراء ممکن است مالی کلی باشد مانند پول یا انجام یک کار باشد مانند تعهد به تدریس درس ریاضی و یا عدم انجام کار باشد. مانند تعهد یک تاجر به عدم اشتغال به شغل تاجر رقیب در فاصله ای در فاصله یک کیلومتری او به مدت  یک سال

      به عنوان مثال شخصی تعهد نموده در زدیگری ساختمان احداث کند ( تعهد به انجام کار ) و در مقابل مالک ملک تعهد نموده به او یک میلیون  دستمزد بدهد .

       در فرض ما شخص معمار به مالک ملک انجام کار را بدهکار می باشد و مبلغی پول نیز از او طلبکار است . او می‌تواند طلب خود را از مالک ملک ابراءکند. اما باید تعهد خود را در قبال آن شخص که احداث ساختمان بود انجام دهد. نتیجه آن که اگردر یک قرارداد شخصی هم بدهکار باشد و هم طلبکار و طلب خود را ابراء نماید. بدهی ویا تعهد او در مقابل طرف دیگر، همچنان به قوت خود باقی می‌باشد.

     ابراء عمل حقوقی تبعی است . یعنی برای اینکه ابلاغ صحیح باشد باید دین یا دست کم سبب دین وجود داشته باشد منظور از سبب دین امری قراردادی یا قانونی است که اگر با یک شرط ترکیب گردد باعث ایجاد بدهی خواهد شد .

     پس از آن شخص بالقوه بدهکار است. و طلبکار می تواند در این مرحله که هنوز بدهی مسلم نگردیده است .( شرط ایجاد نشده)  رو ابراء کند.

    مثلا در عقد جعاله ، شخص جاعل (تعیین کننده پاداش ) پاداشی تعیین کرده که اگر فلان کس حیوان گمشده من را پیدا کند به او فلان مبلغ پول خواهم پرداخت و دریافت پاداش توسط شخص عامل موکول به انجام کار است .

     عامل می‌تواند در این مرحله که هنوز کار انجام نداده ، جاعل را ابراء کند. زیرا سبب دین یعنی عقد جعاله اگر باشد و انجام کار ترکیب گردد ، او از جاعل طلبکار خواهد شد. همچنین است که اگر مالک ، غاصب را حتی قبل از تلف عین  از پرداخت مثل یا قیمت ابراء نماید.

   چنانچه موصی وصیت نماید که فلان بدهکار از پرداخت بدهی که به او دارد ابرا گردد، او می تواند قبل از فوت از ابرائی که نموده با رجوع از وصیت برگردد.

 اما اگر طلبکار فوت کند به محض فوت او بدهکار از پرداخت بدهی بری خواهد شد و نیازی به قبول او وجود ندارد.

 

نویسنده : کارشناس حقوقی ، لیلا عبادی 

لطفا در صورت سوال درمورد این مطلب و یا نیاز به مشاوره حقوقی با موسسه حقوقی حامی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

تماس با ما