کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین

خانه > کیفری  > همه چیز درمورد سرقت و سارقین

همه چیز درمورد سرقت و سارقین

همه چیز درمورد سرقت و سارقین

همه چیز درمورد سرقت و سارقین : هر ماه در بسیاری از نشریات خبرها و گزارش های کوتاه و بلندی در خصوص حوادث گوناگون از گوشه و کنار جهان میخوانیم باید گفت این حوادث نوشته و بازگو میشوند تا از آن ها عبرت بگیریم . ما مینویسیم تا بدانبم که در اطرافمان ، در کنار تمام زیبایی ها و پیشرفت های مختلف چه حوادث تلخ ، زشت و ناگواری رخ می دهند.

مینویسیم تا با خواندن این نوشته از سرگذشت سایرین درس بگیریم ، تا خود را در دام نابود کنندگان فرهنگ و زندگی و در چاه عمیق حسرت نیفتیم تصمیم گرفتیم تا این بار علاوه بر روایت و نوشتن حوادث ، به دلایل وقوع آنها و انگیزه مجرمان بپردازیم به همین دلیل بر آن شدیم تا از این شماره از تجربیات و سخنان بررگانی استفاده کنیم که در بطن جرم شناسی حوادث قرار دارند.

 با هم پای صحبت های آقای اسماعیلی ، بازپرس ویژه ی دادسرای تهران مینشینیم که سال ها به پرونده هایی در خصوص قتل عمد رسیدگی کرده اند .

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، انواع سرقت

 

 یکی از شایع ترین جرایمی که در جامعه ی امروز ما رخ میدهد ، سرقت است . از نظر جرم شناسی آیا میتوان سرقت را دسته بندی کرد؟

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، سرقت افراد بیکار

 

نوع اول سرقت ها آن دسته از سرقت هایی هستند که توسط افراد بیکار انجام میگیرند . افرادی که از شهر های کوچک که به دلیل نداشتن شغل به شهر های بزرگ تر می آیند به امید آنکه بتوانند شغلی مناسب و با درآمد خوب پیدا کنند. این افراد پس از مواجه شدن با بیکاری و مشکل گرانی در این شهرها ، دست به سرقت میزنند. نوع دوم ، سرقت کفش از آپارتمان ها ، پخش خودرو ، دینام کولر و…. است که در اکثر موارد سارق فرد معتادی است که برای تامین خرج خود دست به این کار میزند .

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، سرقت از منازل

 

سرقت دیگری که در بیشتر مواقع توسط افراد صورت میگیرد ، سرقت از منازل توسط یکی از اعضای خانواده است . افراد دیگری هم که به صورت حرفه ای اقدام به سرقت میکنند و کارشان سرقت چک پول ها و تبدیل آن ها به وجه نقد است .

این افراد در اکثر اوقات از عدم توجه مشتریان بانک در فرصتی مناسب سو استفاده میکنند و چک ها را به سرقت میبرند و با استفاده از شناسنامه های جعلی در کمترین زمان آن ها را وصول میکنند ، چون تا مراحل گزارش سرقت و مراحل قانونی پیگیری سارق طی شود ، حداق چند ساعت وقت صرف میشود که در این مدت سارقان میتوانند بدون کمترین مشکلی چک ها را نقد کنند .

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، سرقت به دلیل طمع

در موارد معدودی سرقت نیز توسط افرادی صورت میگیرد که هیچگونه نیاز مالی ندارند . سرقت توسط افراد حرفه ای و حتی افرادی است که از نظر اجتماعی دارای رتبه ی خوبی هستند اما به دلیل طمع در کسب مال بیشتر دست به سرقت های کلان میزنند به هر حال به دلایلی که برشمردیم و غیره سرقت صورت میگیرد .

در مورد سرقت های نوع آخر ، لطفا نمونه هایی را توضیح بدهید؟

 پرونده هایی که موضوعشان این گونه سرقت هاست نیر بسیار زیادند ،

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، سرقت حرفه ای

برای مثال :

دختر ۲۱ ساله ای که در یک شرکت بیمه مسئول یک بخش مالی بود از موقعیت کاری خود و اعتماد و اطمینان رئیس شرکت و مشتریان سو استفاده کرده بود و دست به سرقت میزند .

این فرد مبلغ مورد نیاز بیمه گذاری را از مشتریان دریافت میکرد تا خودش آن ها را به حساب شرکت واریز کند . مبلغ بسیار ناچیز را به بانک پرداخت میکرد و بعد با دست بردن در قبض پرداخت وجه ، عدد مبلغ عدد اصلیس را در آن وارد میکرد در مدت زمانی حدود ۸ ماه کسی متوجه نشده بود و او توانسته بود مبلغی حدود ۶ میلیون تومان سرقت کند .

 

بعد از این مدت مسئولان شرکت با حسابرسی درآمدها متوجه میشوند مبلغ دریافتی با مبلغ های مندرج در قبض های رسید بانکی تفاوت فاحشی دارد و وقتی متوجه میشوند که بسیاری از قبض ها را این فرد از بانک گرفته است به او مشکوک میشوند و از او شکایت میکنند که با بازجویی و تحقیقاتی که انجام گرفت او را دستگیر کردیم و حکم لازم در موردش اجرا شد .در نمونه دیگر سرقت یا کلاهبرداری بود که توسط یکی از مسئولان چاپ و درج آگهی در یک نشریه صورت گرفته بود که این هم توسط خود مردم زمینه سازی برای ارتکاب به کلاهبرداری فراهم شده بود .

وقتی برای چاپ یک آگهی به مبلغ بالایی به یک نشریه مراجعه میکنید و از سوی مسئولان زمانی برای درج آن مشخص مشود ، باید در آن زمان مقرر نسبت به چاپ آگهی تان پیگیری کنید و در صورت مشاهده هرگونه وقفه در چاپ آگهی تان پیگیری کنید و در صورت مشاهده هرگونه وقفه در چاپ آن مسئله را ساده نگیرید زیرا با ستناد به پرونده های موجود برخی از افراد مسئول یک بخش مربوط به آگهی در یک زمان مشخصی را به چند مشتری میفروشند و تنها یکی از آنها را چاپ میکنند و در چاپ موارد دیگر تاخیر زیادی رخ میدهد.

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، روش های کاهش سرقت

چگونه می توان میزان سرقت‌ها را کاهش داد ؟

باید انگیزه ها را از افراد بگیریم برای مثال بسیاری از افراد با اطمینان به اینکه وسیله نقلیه شان دارای دزدگیر است، آن را در گوشه خیابانی خلوت رها می‌کنند ، در حالیکه دزدگیرهای ماشین ها را سارقان با راه های متعددی می توانند از کار بیندازندبرخی از افراد هنگام پیاده شدن از خودروی خود ، پخش آن را بر نمی دارند و یا افرادی دیگر حتی از پخش ثابت استفاده می‌کنند که این خود باعث ایجاد است انگیزه سرقت برای سارقان یا سارقین می شود.

در آپارتمان ها هم بسیار شاهد بوده ایم که سارق زنگ یک واحد را می زند و او خود را مهمان واحد دیگر معرفی می کند و با این بهانه که زنگ واحد مورد نظر خراب است از ساکنین آن واحد می‌خواهد که در آپارتمان را باز کنند. در باز می شود ولی هیچکس برای شناسایی فرد مراجعه نمی‌کند و سارق با خیالی آسوده به راحتی آپارتمان می‌شود و کفش ها و وسایل قابل حمل که در پاگرد یا راهروها هستند را به سرقت می‌برد .

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، وظایف مراجع قضایی

 

با توجه به فرمایش شما در خصوص اینکه ما خودمان باید انگیزه سرقت را برای  سارق به وجود می‌آوریم بفرمایید که وظیفه مراجع قضایی و یا نقش آنها در کاهش جرم چیست ؟

با اعمال مجازات مناسب و برقراری عدالت اقتصادی می‌تواند جرایم را کاهش داد .تعیین مجازات بستگی به نوع جرم ، شرایط وقوع آن و شخصیت مجرم دارد برخی از مجرمین حتی با یک برخورد اصلاح می شوند و برخی حتی با مجازات های سنگین هم دست از اعمال خود برنمی دارند البته تنبیه شدن مجرم بستگی به عوامل مختلفی دارد. گروهی از مجرمان افراد نوجوان هستند که در بسیاری از مواقع حمایت های اشتباه والدین نه تنها از سرت مجازات را از بین می برد بلکه باعث تشویق بیشتر آنها در ارتکاب جرایم دیگر می شود.

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، مجازات سارق

 

در حال حاضر با وضع قوانین جدید ، شرایط تعیین مجازات از سوی قاضی و بازپرس بهتر شده است و آنها می‌توانند با توجه به نوع و شرایط جرم و انگیزه مجرم و شناخت روحیه مجرم ، مجازاتی به جا و کافی را در نظر بگیرند چون تعیین و اعمال مجازات نامناسب نه تنها باعث تنبیه و عبرت مجرم نمیشود ، بلکه در مواقعی باعث تکرار و تشدید جرم نیز می شود.

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، تربیت مالی والدین

یکی از عوامل تنبیه نشدن برخی از مجرمان را حمایتهای والدین ذکر کردید نقش والدین و وظیفه آنها در قبال فرزندان چیست و چگونه می شود که آنها خود باعث مجرم شدن فرزندشان می شوند؟

تربیت و رسیدگی مالی صحیح دو عامل اصلی هستند که بسیاری از والدین در مورد فرزندانشان به خوبی از آن ها استفاده نمی کنند .رسیدگی مالی به این معنی نیست که هر چه فرزندشان می‌خواهد برایش تامین کنند و یا با اعمال محدودیت های بی مورد و سعی در تربیت دختر یا پسر نوجوان خود دارند با این تصور که اعمال محدودیت  باعث دوری آنها از انحرافات می شود ، بلکه باید بدانند که در بسیاری از موارد دوست بودن با فرزند و اجازه دادن به او برای در میان گذاشتن مسائل و مشکلات با والدین به جای دوستان و ارائه دلیل و توضیح مناسب، کافی و صحیح در خصوص محدودیت وضع صورت گرفته باعث رشد فکری و عقلی صحیح و در نتیجه ی شکل گیری شخصیت مناسب و انجام تربیت صحیح می‌شود.

 

همه چیز درمورد سرقت و سارقین ، خانه های مجردی و جرم های بزرگ

 

مسئله‌ای که در اصل به عنوان معضلی بزرگ در جامعه است وجود خانه‌های مجردی است که دختران و پسران بسیار جوان با استفاده از پول فراوانی که والدین بدون کنترل مناسب بر روی آنها در اختیارشان گذاشته اند ،مبادرت به تهیه این خانه ها می کنند که به محل هایی برای انجام انواع کارهای ناشایست و جرم های بزرگ تبدیل می شوند.محل هایی برای پناه دادن به دختران و پسران فراری ،محل هایی برای جمع شدن افرادی با فکرهای شیطانی و برای به منجلاب کشاندن نوجوانان ساده.

بسیاری از نوجوانان و جوانان که کوچکترین کار خلافی انجام نداده اند پس از چندبار معاشرت با ساکنین این خانه ها و رفت و آمد در آنها به انواع جرائم آلوده می شوند. به طور کل والدین باید به نقش خود و اهمیت وجود خود در تربیت فرزند پی ببرند و با روشهایی صحیح از به فساد کشیده شدن و تبدیل به مجرم شدن فرزندان خود جلوگیری کنند .۹۵ درصد تربیت اکتسابی است و باید سعی کرد که با دادن توضیح مناسب درخصوص مسائل گوناگون فرزندانمان را با جامعه آشنا کنیم تا در اکتساب آنچه که از جامعه باید برداشت کنند دچار اشتباه نشوند.

 

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

 

مقالات مرتبط با این موضوع :

 

روش های جدید سرقت

سفید مهر و سفید امضا

خیانت در امانت چیست

سوءاستفاده از سفید_امضاء (جعل)

نکات جلب سیار متهم

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما