خانه > خانواده  > نکات ازدواج و طلاق

نکات ازدواج و طلاق

ازدواج رویدادی است که تقریباً هر فردی در زندگی با آن مواجه می شود و در فرهنگ های مختلف ملل گوناگون با آداب و رسوم متفاوت و البته بسیار جالب انجام می گیرد؛ اما همانطور که می دانید مسئله مهم تداوم یک زندگی پس از ازدواج و در نتیجه نرسیدن به مرحله ای به نام طلاق است.

نکات ازدواج و طلاق |طلاق | مهریه | حقوق خانواده | ازدواج

حقیقت این است که هر چه یک زوج از قوانین مربوط به تشکیل خانواده و تداوم آن بیشتر بدانند، کمک شایانی در حفظ آرامش و استحکام زندگی مشترک خود نموده اند. به همین دلیل، از چند شماره ی قبل باب سلسله گفتگوهایی با عنوان “از ازدواج تا طلاق” را در خدمت بازپرس سابق دادسرای تهران، جناب آقای دکتر سعید اسماعیلی ، باز نموده ایم تا با نظرات کارشناسانه و حقوقی ایشان بیشتر با قوانین و مسائل اجتماعی مربوط به آن آشنا شویم، که در این شماره نیز گفت و گوی انجام شده را با هم میخوانیم:

در ادامه بحث قبل در خصوص مهریه و انواع آن ، باید به ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی اشاره کنیم که بر اساس آن در صورت جهل زن به فساد و نکاح و وقوع نزدیکی ، زن مستحق مهرالمثل است و می تواند آن را از شوهرش مطالبه نماید.

نکات ازدواج و طلاق |طلاق | مهریه | حقوق خانواده | ازدواج

نوع دیگر مهر، مهر المسمی است که همان مهر تعیینی است که در جلسه قبل توضیح داده شد و طبق قانون ۱۱۰۰ قانون مدنی در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یعنی دقیقاً مشخص نباشد که میزان مهریه یا نوع آن چیست و اینکه مهریه مالیت نداشته باشد، زن مستحق دریافت مهرالمثل از شوهر خواهد بود؛ و در صورتی که مهر تعیینی ملک غیر باشد، یعنی متعلق به فرد دیگری باشد، زن مستحق دریافت مثل آن ملک یا قیمت آن از شوهر خواهد بود؛ مگر اینکه صاحب ملک اجازه دهد مال وی به عنوان مهریه به زن پرداخت شود.

در ادامه بحث، می خواهیم در خصوص ویژگی های صحت ازدواج ، موانع نکاح، شرایط صحت نکاح و انواع نکاح صحبت کنیم. در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی آمده است که نکاح قبل از بلوغ ممنوع است؛ یعنی اینکه دختر یا پسر می بایست به سن بلوغ برسند تا بتوانند ازدواج نمایند. سن بلوغ در ایران برای پسران و دختران ۱۸ سال است و البته در صورتی که دختر یا پسر از دادگاه حکم رشد بگیرد، رشید محسوب می شود و می تواند ازدواج کند.

در تبصره این ماده قانونی آمده است که عقد نکاح قبل از بلوغ با اجازه ولی (پدر و در صورت نبودن پدر بزرگ) و به شرط رعایت مصلحت شخص صحیح است.

در ماده۱۰۴۳ قانون مدنی آمده است: نکاح دختر باکره اگر به سن بلوغ رسیده باشد ، منوط به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کنند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرارداده شده است .

نکات ازدواج و طلاق

پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نمایند و در صورتی که پدر یا جد پدری در محل ازدواج حاضر نباشند و اجازه گرفتن از آنها غیر ممکن باشد و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، باز دختر می تواند بنابر مراتب فوق اقدام به ازدواج نماید.

اما ، موانع نکاح، یعنی مواردی که قانوناً و شرعاً دختر و پسر حق ازدواج با یکدیگر را ندارند، به این شرح است:

ادامه دارد ….

* برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.