کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

موانع نکاح دختر و پسر

خانه > خانواده  > موانع نکاح دختر و پسر

موانع نکاح دختر و پسر

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر | زنا

موانع نکاح دختر و پسر: اما ، موانع نکاح، یعنی مواردی که قانوناً و شرعاً دختر و پسر حق ازدواج با یکدیگر را ندارند، به این شرح است:
در ماده ۱۰۴۵ قانون مدنی آمده است : نکاح با اقارب نسبی که محارم هستند مانند پدر ، مادر، خواهر، برادر، اولاد، عمه و … ممنوع است. در جایی دیگر آمده است قرابت رضاعی از حیث حرمت نکاح در حکم قرابت نسبی است؛ مشروط به آن که:

 

موانع نکاح دختر و پسر

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر

 

۱) شیر زن از حمل مشروع حاصل شده باشد.
۲) شیر مستقیماً مکیده شده باشد.
۳) طفل لا اقل یک شبانه روز کامل و با ۱۵ دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد، بدون آن که در بین آن غذای دیگر یا شیر زن دیگری را خورده باشد.
۴) شیر خوردن طفل قبل از اتمام دو سال از تولد او باشد.
۵) مقدار شیری که خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد. بنابراین، اگر طفل در شبانه روز مقداری از شیر یک زن و مقداری از شیر زن دیگری بخورد موجب حرمت نمی شود؛ اگر چه شوهر آن دو زن یکی باشد (موارد ذکر شده از شرایط قرابت رضاعی می باشد)

در ماده ۱۰۴۷ قانون مدنی آمده است: بین اشخاص ذیل ازدواج ممنوع دائمی است:
۱) بین مرد و مادرزن و جدات زن از هر درجه که باشد
۲) بین مرد و زنی که سابقاً زن پدر او بوده یا زن یکی از اجداد یا زن پسر او بوده
۳) بین مرد با دختر زن از هر درجه که باشد.
در این جا لازم است اضافه نماییم که در سه مورد فوق حتی مرد وقتی زن خود را طلاق بدهد افراد فوق الذکر مادام العمر به اومحرم هستند.

موانع نکاح دختر و پسر

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر | زنا

 

 

در ماده ۱۰۴۸ قانون مدنی آمده است : جمع بین دو خواهر ممنوع است؛ اگر چه به عقد منقطع باشد ؛ یعنی اینکه یک مرد به هیچ عنوان نمی تواند دو خواهر را در یک زمان به عنوان همسر انتخاب نماید، حتی اگر یکی عقد دایم و دیگری منقطع باشد.
در ماده ۱۰۴۹ قانون مدنی آمده است: هیچ کس نمی تواند دختر برادر زن و یا دختر خواهرزن خود را بگیرد؛ مگر با اجازه زن خود؛ یعنی ازدواج با افراد ذکر شده ی اخیر منوط به اذن همسر است.

در ماده ۱۰۵۰ قانون مدنی آمده است: هر کس زن شوهر دار را با علم وجود علقه ی زوجیت و حرمت نکاح و یا زنی را که در عده ی طلاق و یا عده ی وفات است با علم به عده و حرمت نکاح برای خود عقد کند، عقد باطل و آن زن مطلقاً بر آن شخص حرام موبد می شود (منظور از حرام موبد این است که تا ابد نمی توان باآن زن ازدواج نماید.)

موانع نکاح دختر و پسر

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر | زنا

 

در ماده ۱۰۵۳ قانون مدنی آمده است: عقد در حال احرام باطل است و با علم به حرمت موجب حرمت ابدی است؛ یعنی اینکه نمی تواند کسی در حالت احرام زنی را عقد کند و در صورتی که به این موضوع واقف باشد که عقد در این حالت باطل است، اگر عقد نماید، حرمت یعنی حرام بودن عقد ابدی است و دیگر به هیچ وجه نمی تواند آن زن را عقد نماید.

در ماده ی عقد ۱۰۵۴ قانون مدنی آمده است که : زنای با زن شوهر دار یا زنی که در عده ی طلاق رجعی(رجوعی) است موجب حرمت ابدی است؛ یعنی اگر مردی با زنی که شوهر دارد یا شوهرش او را به طلاق رجعی طلاق داه و عده ی طلاق آن زن به اتمام رسیده زنا نماید، دیگر به هیچ وجه نمی تواند آن زن را به عقد خود در بیاورد.

موانع نکاح دختر و پسر

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر | زنا

 

 

در ماده ۱۰۵۷ قانون مدنی آمده است: زنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و طلاق گرفته باشد، بر آن مرد حرام می شود :مگر اینکه به عقد دایم به زوجیت مرد دیگری در آید و بر اثر وقوع نزدیکی با آن مرد با واسطه طلاق یا فوت یا فسخ نکاح از او جدا شود ، در آن موقع است که می تواند مجدداً به عقد مرد اول در آید.

 

طلاق | زن شوهر دار | موانع نکاح دختر و پسر

 

در ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی آمده است: نکاح مسلمه با غیر مسلم جایز نیست؛ یعنی زن مسلمان با مرد غیر مسلمان جایز نیست که ازدواج نماید و همچنین است زن ایرانی با تبعه ی خارجی؛ در مواردی هم که مانع قانونی ندارد منوط به اجاره ی مخصوص از طرف دولت است. مواردی که عرض شد مربوط به موانع نکاح بود و انشاء الله در مبحث بعدی در خصوص شرایط صحت نکاح و انواع نکاح صحبت خواهیم نمود.

 

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما