کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

روش های جدید کلاهبرداری

خانه > کیفری  > روش های جدید کلاهبرداری

روش های جدید کلاهبرداری

روش های جدید کلاهبرداری | موسسه حقوقی | چک | چک بلامحل

روش های جدید کلاهبرداری

روش های جدید کلاهبرداری نیز مانند سرقت از جمله مواردی است که امروزه در بررسی بسیاری از پرونده های متشکله در مجامع قضایی با آن برخورد میکنیم . کلاهبرداری ها به شیوه های گوناگونی توسط کلاهبرداران صورت می گیرند به نحوی که در ابتدا در برخورد با فرد کلاهبردار هیچ یک از مال باختگان تصور نمی کرده اند که شاید حتی کوچک ترین مشکلی گریبانگیرشان بشود.

در این شماره در ابتدا با تعریفی کوتاه از کلاهبرداری و آشنایی با قوانین مصوب ، با چند مورد از کلاهبرداری های

صورت گرفته آشنا می شویم و نظرات کارشناسانه و حقوق آقای سعید اسماعیلی، بازپرس ویژه دادسرای تهران را با هم میخوانیم.

از کلاهبرداری می توانیم به عنوان یکی از جرایم بین المللی نام ببریم، چون معمولا در تمامی کشورها با آیین ومذاهب و قوانین حقوقی گوناگون، کلاهبرداری به عنوان یکی از جرایم جنایی شناخته شده و با کلاهبرداران برخورد قانونی می شود. در کشور ما نیز کلاهبرداری از دیرباز به عنوان یکی از جرایم جنایی شناخته شده است. در قانون مجازات عمومی سابق ودر قانون مجازات اسلامی، کلاهبرداری جرم محسوب شده و کلاهبردار مستحق مجازات است.

 

کلاهبرداری | موسسه حقوقی | چک | چک بلامحل

روش های جدید کلاهبرداری و اختلاس های کلان

 

در کشور ما در سال ۱۳۶۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در مورخه  ۱۵ /۰۹/۱۳۶۷ به تایید مجمع محترم تشخیص مصلحت رسید. ماده یک قانون فوق الذکر، کلاهبرداری را به این نحو تعریف کرده اند: هر کس از راه حيله وتقلب مردم را به وجود شرکت ها یا تجارت خانه ها یا کارخانه ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال واختيارات واهی فریب  دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش آمدهای

غیر واقع بترساند و يا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند به یکی از و وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر وجوه وی اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آن ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد، کاهبرداری محسوب و علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از یکسال تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است روانی می شود.

روش های جدید کلاهبرداری

در صورتی که شخص مرتكب برخلاف واقع عنوان یا سمت ماموریت  از طرف سازمان ها و موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا شرکت های دولتی یا شوراها یا شهرداری ها با نهادهای انقلابی وبه طور کلی قوای سه گانه و همچنین نیروهای صلح و نهاد و موسسات مامور به خدمت عمومی اتخاذ کرده یا این که با استفاده از تبلیغ عامه از طریق وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله تا نطق در مجامع و یا انتشار آگهی چاپی یا خطی صورت گرفته باشد یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات و سازمان های دولتی با وابسته به دولت یا شهرداری ها یا نهادهای انقلابی ویا به طور کلی از قوای سه گانه و همچنین نیروهای مسلح و مامورین به خدمت عمومی باشد.

 

کلاهبرداری | موسسه حقوقی | چک | چک بلامحل

 

 

علاوه بر رد اصل مال به صاحبش به حبس از ۲تا۱۰سال وانصال ابد از خدمات دولتی و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می شود.

تبصره: ۱ در کلیه موارد مذکور در این ماده در صورت وجود جهات و کیفیات مخففه دادگاه می تواند با اعمال ضوابط مربوط به تخفیف مجازات، مرتکب را فقط تا حداقل مجازات مقرر در این ماده(حبس) وانفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمی تواند به تعلیق جزای کیفرحكم دهد.

روش های جدید کلاهبرداری و مجازات و شرکت های کلاهبردار

 تبصره ۲: مجازات شروع به کلاهبرداری حسب مورد حداقل مجازات مقرر در همان مورد خواهد بود و در صورتی که نفس عمل انجام شده نیز جرم باشد، شروع کننده به مجازات آن جرم نیز محکوم می شود. به طوری که در تعریف کلاهبردار در قانون می بینیم حيله وتقلب مردم به وجود شرکت ها وتجارت خانه ها و یا موسسات موهوم یعنی شرکت هایی که وجود خارجی ندارند و یا اصلا مجوزی برای انجام کاری که به واسطه آن کلاهبرداری می کنند را ندارند و به انحاء مختلف از مردم وجوهی را دریافت می کنند.

اما به وعده و وعیدهای خود و عمل نمی کنند، آمده است. مثال بارزی که می توان در این خصوص ذکر کرد شرکتی به نام «شرکت بازرگانی نیما» است که این شرکت در ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و با موضوع واردات و صادرات در بدو تاسیس قرار بوده که لوازم آرایش ازخارج از کشور وارد و در ایران توزیع نماید.

 

کلاهبرداری | موسسه حقوقی | چک | چک بلامحل

 

روش های جدید کلاهبرداری و مدیران شرکت های کلاهبردار

 

ولیکن مدیر عامل شركت با امیدوار کردن افرادی که نزد وی به عنوان کارمند  مشغول به کار بوده و یا برخوردهای کاذب به نحوی عمل کرده که حتی حدود یازده ماه بعد کارمندی که برای او کار میکرده اند نیز به وی به عنوان کلاهبردار مظنون نمیشوند و او با نشر آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار اعلان نموده که اتومبیل هایی از قبیل سمند ، پژو ۴۰۵ ، ۲۰۶ ، پرشیا ، پراید و پژو آردی را به طور اقساط ۶۰ ماهه و با حداقل مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان تا سه میلیون تومان را ظرف مدت ۲۰  روز پس از دریافت وجه به مردم تحویل میدهد و الباقی وجه اتومبیل را به طور اقساط ۶۰ ماهه دریافت مینماید .

 

 

ولیکن بعد از ۲ ماه کارکرد از این طریق ، بدون اینکه از خود رد و نشانی به جای بگذارد  با دریافت مبلغی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان از مردم متواری گردیده و در حال حاضر حدود ۲۵۰ نفر شاکی پرونده به عنوان مال باخته حاضرند . با مراجعاتی که شخصا به دفتر شرکت مذکور داشته ام ، طبقه دوم منزل مسکونی در کوچه ای بن بست به عنوان شرکت انتخاب و در آن حدود ۱۱ نفر به عنوان منشی و افرادی جهت انعقاد قرارداد وجود داشتند که هیچ یک از کارمندان نه آدرسی و نه حتی شماره تلفنی از مدیر عامل ندارند .

روش های جدید کلاهبرداری

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات مرتبط با این موضوع :

 

سفید مهر و سفید امضا

خیانت در امانت چیست

سوءاستفاده از سفید_امضاء (جعل)

نکات جلب سیار متهم

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما