کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

حق و حقوق زن و شوهر

خانه > مهریه  > حق و حقوق زن و شوهر

حق و حقوق زن و شوهر

حق و حقوق زن و شوهر | طلاق | مهریه |

حق و حقوق زن و شوهر

 

حق و حقوق زن و شوهر : میدانید که حق و حقوق زوجین نسبت به یکدیگر اهمیت بالایی برخوردار است و حتی مسائلی که شاید به نظر کاملا جزئی و پیش پا افتاده به نظر برسند از نظر شرع مقدس اسلام و قانون مدنی دارای جایگاه خاص هستند ؛ چه رسد به مسائل اصولی و بسیار تاثیرگذار ! اما ، آنگونه که پیداست ، فقط با رعایت حریم ها و قدم برداشتن بر اساس چارچوب هر مسئله ای میتوان از بروز هرگونه تنش جدا خودداری نمود.

محل سکونت

 

یکی دیگر از مسائلی که در موارد بسیاری موجب بروز اختلافات شدید زوجین میشود انتخاب محل سکونت است. در ادامه ی بحث پیشین ، که زن و مرد چگونه میتوانند به هم نزدیکتر شوند و اصل با هم زندگی کردن برسند ، بعد از اصل تعهد و رفاقت به اصل صداقت و اعتماد میرسیم . باید بگویم صداقت و تعهد می بایست ابتدا در خود ما وجود داشته باشد . رفاقت را باید ایجاد کرد و با درست زندگی کردن ، اعتماد طرف مقابل را به دست آورد.

حق و حقوق زن و شوهر

حق و حقوق زن و شوهر | طلاق | مهریه |

 

صداقت

صداقت یکی از صفات حسنه و امتیازات مثبت هر فردی است که در ادیان مختلف نیز به آن اشاره شده است . اگر ما بتوانیم در زندگی روزمره خود با اطرافیان ، به ویژه با همسر خود صداقت داشته باشیم مطمئنا میتوانیم اصل دیگری که جلب اعتماد طرف مقابل است را به دست آوریم. صداقت را معنای لغوی میتوان به روراست بودن ، دروغ نگفتن و پنهان نکردن مسائلی که شاید هیچ اهمیتی نداشته باشند معنا کرد.

ازدواج تا طلاق

حق و حقوق زن و شوهر | طلاق | مهریه |

 

وقتی که صداقت داشته باشیم در جلب اعتماد همسر خود گامی بلند برداشته ایم و وقتی اعتماد او را به دست آوردیم مطمئنا راحت تر و به دور از تنش هایی که منشای وجود آنها عدم صداقت است به زندگی همراه با آسایش و آرامش میرسیم . در تبیین صداقت و جلب اعتماد میتوان به ماده ۱۱۰۳ قانون مدنی که زن و شوهر را مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر مینماید اشاره کرد. همانطور که گفته شد صداقت از صفات حسنه ی هر انسانی است.

پس اگر بتوان اصول ذکر شده را رعایت کرد مطمئنا میتوان زندگی همراه با آرامش و درک متقابل و رو به تکامل داشت.

اما ، در ادامه ی بحث قانونی و یا بهتر است بگویم قراردادی ازدواج به موضوع محل سکنی میرسیم .

حق و حقوق زن و شوهر

در ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی آمده است :

” زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید ، مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد .

” محل سکنای زن و شوهر از موضوع ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی که اذعان میدارد ریاست خانواده با مرد است ، نشات گرفته است ، لیکن در قسمت آخر ماده قانونی فوق الذکر به این نکته اشاره شده که : ” مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد ؛ ” و این برمیگردد به اینکه زندگی زناشویی بر اساس توافق است.

با تمام این تفاسیر ، اگر این اصل را در نظر بگیریم که زندگی زناشویی بیشتر به معنویات و عواطف زن و شوهر به یکدیگر وابسته است ، میتوانیم نتیجه بگیریم که در زندگی مشترک برخلاف تمامی قراردادها میتوان حتی متضاد با تمام قوانین و مقررات با هم تفاهم کرد تا زن و شوهر با یکدیگر زندگی دلپسندی را ادامه دهند .

به هر جهت در بحث محل زندگی و سکونت ، قانونگذار به مواردی اشاره نموده که بد نیست ما نیز اشاره ای به آنها داشته باشیم . اما این سوال مطرح میشود که آیا زن همواره باید در انتخاب محل سکونت خود تابع همسر ( زوج) باشد و یا استثنایی در قانون پیش بینی شده؟ ادامه دارد ….

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط با این موضوع  :

 

نکات ازدواج و طلاق

 

1دیدگاه

  • رضا سعادت
    پاسخ دسامبر 14, 2018 در 12:16 ب.ظ

    ممنون از مطالب مفیدتون

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما