کپی رایت 95-97 حامی دادگستر ساعد.
تمامی حقوق محفوظ است.

9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا چهارشنبه

26712426

تماس برای مشاوره رایگان

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
فهرست
 

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران

خانه > اطلاعات حقوقی  > موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران : موضوع مورد بحث و بررسی در این شماره ، در مورد مسئله‌ای است که اگر بخواهیم از آن صحبتی به میان بیاوریم ، شاید اغلب مردم بتوانند ساعت‌ها در مورد آن گفت و گو کرده و نظرهای کاملاً معقولانه ای را ارائه دهند ، به شیوه‌ای که گویا در همه جا و در هر شرایطی خود عامل و حامی این امر مهم هستند ، اما وقتی که به مرحله عمل می رسیم ، میبینیم که بسیاری از همان افراد رفتار و کرداری غیر از آنچه که ادعا می‌کرده اند ، از خود نشان می دهند . موضوع این شماره 《 احترام به حقوق دیگران است 》 و این همان موضوعی است که اغلب مردم ادعا می‌کردند که آن را رعایت می‌کنند ، اما پرونده های بسیاری را می‌بینیم که رسیدگی شده و یا در حال رسیدگی هستند و به نحوی به دلیل عدم رعایت حقوق دیگران شکل گرفته و مفتوح شده‌اند .

 

 

در مورد این امر مهم نیز به حضور آقای سعید اسماعیلی ، بازپرس ویژه دادسرای تهران رسیدیم تا نمونه هایی از پرونده ها که بر اثر عدم حقوق دیگران به وجود آمدند را از دیدگاه ایشان مورد بحث و بررسی قرار بدهیم.با هم گفت و گویی انجام شده را می خوانیم.

جناب بازپرس با تشکر از اینکه در مورد بحث این شماره از صفحه جرم‌شناسی مجله وقتی را در اختیار من و مخاطب های مجله قرار داده اید،لطفاً در مورد احترام به حقوق دیگران از دیدگاه اجتماعی و قانونی توضیحاتی بفرمایید.

روزانه در راستای انجام کارهای خود ، نیازمند برقرار کردن ارتباط با دیگران هستیم و گاهی نیز برخورد های ناخواسته با افراد داریم. در راستای برخورد با دیگران و ارتباط برقرار کردن با دیگران حریم و چارچوب ای وجود دارد که می توانیم از آن به عنوان حقوق افراد نام ببرید و در صورتی که ما بتوانیم در چارچوب رفتاری خود حریم دیگران را رعایت کرده و به حقوق ایشان احترام بگذاریم ، هم می توانیم به جامعه ایده آل اسلامی با فرهنگ متعالی نزدیکتر شویم و هم با رعایت حقوق دیگران مرتکب جرمی نشویم.

با توجه به اینکه ماده ۲ قانون مجازات اسلامی جرم را تعریف کرده که جرم هر فعل یا ترک فعلی است که به موجب قانون مستوجب مجازات باشد ، پس وقتی که ما به عنوان مثال در رانندگی کردن با هر وسیله نقلیه قوانین رانندگی را رعایت نکنیم ، با این عمل خود هم عملا توسط پلیس جریمه خواهیم شد و هم این که حقوق دیگران را رعایت نکردیم و به آن احترام نگذاشته ایم.

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، فحاشی ، جرح عمدی با چوب و چاقو

در این مورد می توانیم به پرونده اشاره کنیم که در یکی از میادین تهران دو نفر مشغول مسافرکشی بوده اند و به نحوی که بین خودشان متداول بوده است با رعایت نوبت اقدام به مسافرکشی می نموده اند ولیکن در روز وقوع جرم ، یکی از راننده ها که قصد عدم رعایت حقوق همکار خود را داشته است ، مسافری را بدون نوبت سوار کرده و راننده دیگر نیز به جای حل مسالمت آمیز این مشکل که در اصل مشکلی نبوده است با فحاشی و تهدید راننده مقابل موجبات درگیری را به وجود می‌آورد که این درگیری منجر به ایراد جرح عمدی با چوب و چاقو می شود و این قضیه منجر به بازداشت شدن هر دو راننده و زندان رفتن آنها گردید و اما در نهایت با وجود اعلام گذشت از سوی طرفین به دلیل اینکه واقعه صورت گرفته جنبه عمومی داشته و موجب اخلال در نظم عمومی و همچنین ایجاد جرح با چاقو شده بود ، طرفین به مجازات‌های محکوم شدند .

 

 

 

پس می توانیم نتیجه بگیریم که عدم احترام به حقوق دیگران و عدم رعایت حرمت افراد جامعه ، می‌تواند عاملی برای ارتکاب اعمالی گردد که از نظر قانون جرم و قابل پیگیری می باشند.

پس در حفظ حقوق دیگران بایستی اول به حقوق خود پی ببریم ، یعنی این که وقتی چار چوب و حریم خود را شناختیم ،می‌توانیم حریم دیگران را نیز بشناسیم و به آن احترام بگذاریم . در این زمینه می‌توانیم به آیه شریفه 《 من عرف نفسی فقد عرف ربی》 اشاره ای کوتاه داشته باشیم ، بر طبق این آیه شریفه از قرآن هر کسی خود را بشناسد ، پس قادر خواهد بود که خدا را نیز بشناسند.

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، تهمت،تهدید،افترا،ایراد ضرب عمدی

اگر ما به خودشناسی بپردازیم و حریم های خود را بشناسیم و حق و حقوق خود را بدانیم در نتیجه می توانیم حقوق دیگران را حفظ کنیم و بیش از حق خود نخواهیم که اینها خود زمینه خداشناسی هستند و فردی که به خداشناسی برسد هیچگاه اجازه عدم رعایت حق و حقوق دیگران و پایمال کردن حق دیگران را به خود نخواهد داد و البته اگر این امر علاوه بر تلاش‌های فردی نیازمند فعالیت های فرهنگی در جهت ارتقاء فرهنگ جامعه توسط تمامی عوامل و ارگان های ذیربط می باشد که در صورت عمل به موارد فوق الذکر توانسته‌ایم از ارتکاب به جرایمی مانند فحاشی ، تهمت،تهدید،افترا،ایراد ضرب عمدی ، ایراد صدمه های بیمه های بدنی غیر عمدی در اثر بی احتیاطی در رانندگی ، ایراد صدمه های بدنی غیر عمد و شبه عمد در کارگاه ها و مواردی از این قبیل جلوگیری کنیم.

 

 

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، کارفرما ، حقوق کارگران

در مورد ایراد صدمه های بدنی غیر عمدی و شبه عمد که در بحث های گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفت باید بگوییم که مثلا اگر کارفرمایی تمامی موارد ایمنی در کار را رعایت نماید و به حقوق کارگران خود احترام بگذارد ، بطور مطمئن حوادث در کار کاهش خواهند یافت و این علاوه بر رعایت و احترام به حقوق دیگران از سوی کارفرما عامل بزرگی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه است ، یعنی اگر کارفرمایی به خاطر کم کردن هزینه‌های خود رعایت موارد ایمنی را ننماید و کارگر وی در محل کار به این لحاظ آسیب ببیند اولا کارگر خود را حداقل برای چند روزی از دست داده است ، دوما خود نیز به جهت رسیدگی به این موضوع که از جرایم قابل مجازات در قانون است مجبور به ترک کارگاه و حضور در دادگاه و حتی گاهی اوقات اعزام به زندان می شود.

پس می‌بینیم که عدم رعایت حقوق دیگران در مثالی که ذکر شد به از کار افتادن کارگاه ، صدمه دیدن کارگر،هزینه و مخارج پزشکی کارگر،مختل ماندن کار برای دیگر کارگرها و مجازات کارفرما منجر می شود.

 

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، جرم مزاحمت همسایه

 

مثال دیگری که در خصوص عدم رعایت حقوق دیگران می توانیم بیاوریم این است که در پرونده ای همسایه ای با بلند نمودن صدای ضبط صوت منزل خود موجب مزاحمت همسایه همجوار خود شده بود ، همسایه همجوار که می توانست با تذکری ساده شاید مشکل را حل کند با مراجعه به در منزل همسایه خود ضمن تذکر با خشونت نسبت به وی فحاشی نیز نموده و آن همسایه نیز در مقابل ضمن فحاشی او را مصدوم می کند .

این همسایه ها در پی این درگیری به جای پیدا کردن راه حل مسالمت آمیز و با مراجعه به پلیس با جمع‌آوری اقوام و دوستان خود ،درگیری بزرگ تری را ایجاد می کنند که شامل جرائم اخلال در نظم عمومی بوده

که در ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی آمده است :

هرکسی با هیاهو و جنجال یا حرکت های غیر متعادل یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آرامش و آسایش عمومی گردد و یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

پس می‌بینیم که جمع‌آوری اقوام و دوستان و ایجاد درگیری نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند ، بلکه منجر به وقوع جرمی می شود که این جرم علاوه بر جنبه خصوصی ، جنبه عمومی دارد و موجب می‌شود تا حتی با گذشت طرفین ، باز هم آنها به مجازات قانونی برسند.جرم دیگری که در این درگیری انجام شده است .

 

 

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، جرم شکستن دست ، جرم نقص عضو

موضوع ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی است که میگوید :

هر کسی به طور عمدی به دیگراندرگیری جرم یا ضربه وارد آورد که موجب نقص عضو و شکستن عضوی از اعضای بدن گردد ، چنانچه اقدام به موجب اخلال در نظم جامعه و یابی متجلی گردد به ۲ تا ۵ سال حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، چوب و چاقو ، اسلحه

در تبصره ماده فوق الذکر آمده است در صورتی که در واقعه منتهی به ضایعات فوق نشود و آلت جرح چاقو یا اسلحه و یا امثالهم باشد ، مرتکب به جزا یک سال حبس محکوم خواهد شد. یعنی اگر شخصی با چاقو و وسایلی از این قبیل به دیگری حمله کند و جراحی را ایجاد نماید که این جا خیلی هم سطحی و ساده باشد ، باز مرتکب به حبس محکوم خواهد شد.

 

موسسه حقوقی حامی احترام به حقوق دیگران ، جرم توهین به افراد ، الفاظ رکیک

 جرم دیگری که در این قضیه صورت گرفته موضوع ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی است که از اذعان می شود :

توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد نباشد ، مرتکب آن به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه و یا جزای نقدی محکوم خواهد بود .پس اگر برای مشکلی که پیش می آید بتوانیم راه حل مسالمت آمیز و منطقی پیدا کنیم ،دیگر با این همه معضلات در جامعه مواجه نخواهیم شد.

پس بیاییم تا با شناخت حقوق خود و حقوق دیگران و احترام گذاردن به حقوق دیگران و رعایت حریم دیگر افراد جامعه به سوی جامعه‌ای ایده‌آل و با فرهنگ متعالی قدم برداریم .

 

برداشت شده از مجموعه مقالات دکتر اسماعیلی ، مدیر عامل موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد *

در صورتی که در مورد این مطلب هرگونه سوالی دارید ، وکلای موسسه حقوقی حامی دادگستر ساعد ، آماده ی پاسخگویی به شما هستند ، لطفا با ما تماس بگیرید.

 

مقالات مربوط به  مشکلات خانواده و راه حل های ما را نیز بخوانید :

خانواده

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Call Now Buttonتماس با ما